Genel Bilgi
Kod | HML107 |
Ad | Biyokimya |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Zafer YÖNDEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Zafer YÖNDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyokimyasal kavramları ve bu bilgilerin klinikte nasıl kullanılacağını öğrenilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği
Biyokimyanın tanımı hücre ve organeller, karbonhidratlar, lipitler, amino asitler, proteinler, plazma proteinler, vitaminler, enzimler, nükleik asitler, beslenme, hormonlar, vücut sıvıları ve klinik biyokimyanın önemi konularını kapsar
Dersin Ön Koşulu
önkoşul yoktur
Kaynaklar
Özbolat G. (2020) Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Akademisyen yayınevi.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Protein metabolizmasını tanımlar. Plazma proteinlerinin görevlerini açıklar |
ÖÇ02 | Enzimlerin özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlar. Tanıda kullanılan belli başlı örnek alımında dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar. |
ÖÇ03 | Nükleik asit yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. Vitaminlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Beslenme metabolizmasını açıklar Karbonhidrat metabolizmasını tanımlar. |
ÖÇ05 | Metabolizmada hormonların rolünü açıklar. Lipit metabolizmasını tanımlar. |
ÖÇ06 | hücre yapısını ve organellerin görevlerini açıklar amino asitlerin yapı ve fonsiyonlarını tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyanın Tanımı Hücre ve Organeller | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Karbonhidratlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Lipitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Amino Asitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Proteinler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Plazma Proteinler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Vitaminler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Enzimler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nükleik Asitler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Beslenme biyokimyası | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hormonlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Vücut Sıvıları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Klinik Biyokimyanın Önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Klinik Biyokimyanın Önemi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |