Genel Bilgi
Kod | HML221 |
Ad | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 9 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. Muaz GÜLŞEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin temel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, cerrahi hastasının temel gereksinimleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları , cerrahi tedavinin başarısını etkileyen etmenler, cerrahi hemşiresinin nitelikleri, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgilerin hemşirelik sürecinde kullanılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül yaklaşımı kullanma becerisini kazandırmak ,yapılan uygulamaları kaydetme ve rapor etmenin önemini kazandırmaktır. Öğrenciye; öğrendiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilme yeteneği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır.
Dersin Ön Koşulu
Hemşirelik Esasları II dersini almış ve başarmış olmak
Kaynaklar
- Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 3. baskı). Cerrahi Hemşireliği I. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. - Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 4. baskı). Cerrahi Hemşireliği II. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
Arslan S. (Ed.) (2021). Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cerrahiyi ve cerrahi hemşireliğini tanımlar, cerrahi hemşireliğinin tarihsel süreçteki gelişimini bilir. |
ÖÇ02 | Cerrahi gerektiren durumları bilir, cerrahi türlerini sınıflandırır. |
ÖÇ03 | Cerrahi stres tepkisini bilir, cerrahinin hasta üzerindeki etkilerini yaşam aktiviteleri modeline göre değerlendirir. |
ÖÇ04 | Sıvı-elektrolit dengesini bilir, şoktaki hastanın tedavi ve bakım uygulamalarını açıklar. |
ÖÇ05 | Ameliyat öncesi hasta hazırlığı ve hemşirelik bakımını bilir. |
ÖÇ06 | Cerrahi ortamı tanımlar, ameliyathane hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilir. |
ÖÇ07 | Ameliyathanede hasta güvenliğine yönelik hemşirelik bakımını planlayıp uygulayabilir. |
ÖÇ08 | Ameliyat sonrası karşılaşılabilecek sorunların nedenini açıklar ve bunlara yönelik hemşirelik bakımını planlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar- | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Cerrahi hastasının kliniğe kabulü, preoperatif- postoperatif bakım, cerrahi enfeksiyonlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Ameliyathane Hemşireliği, Yara Bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Cerrahide Sıvı Elektrolit Dengesi-Dengesizliği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Şok ve Hemşirelik Bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Solunum Sisteminin cerrahi hastalıkları ve Hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Gastrointestinal Sistemin cerrahi hastalıkları ve Hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Vize sınavı | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yanıklar ve hemşirelik bakımı,endokrin sistem cerrahisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Kalp ve periferik Damar sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | İskelet sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Meme hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Üriner Sistem cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | K.B.B. sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Göz Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 24 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 250 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,00 | ||
AKTS | 10 AKTS |