HMS234 Onkoloji Hemşireliği

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS234
Ad Onkoloji Hemşireliği
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ


Dersin Amacı

Bu derste, öğrencilerin onkoloji hemşireliğinde temel olan kanserin oluş mekanizması, kansere ilişkin belirti ve bulguları, kanser tedavi yöntemleri ve yan etkileri, kanserli birey ve ailesinin tanı ve tedaviye bağlı yaşadığı sorunları bilmesi ve hemşirelik girişimlerini planlayabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Onkoloji hemşireliğinde temel olan kanserin oluş mekanizması, kansere ilişkin belirti ve bulguları, kanser tedavi yöntemleri ve yan etkileri, kanserli birey ve ailesinin tanı ve tedaviye bağlı yaşadığı sorunları bilmesi ve hemşirelik girişimlerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşulu yok

Kaynaklar

1- Onkoloji Hemşireliğinde Semptom Yönetimi, ED: Gamze TEMİZ, Nermin EROĞLU, Semiha AKIN Nobel Kitabevi 2022 2- Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım. ED: Gülbeyaz CAN 2010 3- Hemşireler İçin Knser El Kitabı, Onkoloji eEmşireliği Derneği Yayını

Notlar

Pubmed, google scholar makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Onkoloji hemşireliğinde kullanılan kavramları ve terminolojiyi tanımlar
ÖÇ02 Onkolojik hastalıkların epidemiyoloji, etiyoloji, patofizyoloji, tanılama ve tedavi yöntemlerini tanımlar
ÖÇ03 Onkoloji hastasının bakımını etkileyecek faktörleri bilir ve hastaya bütüncül bir yaklaşımla edindiği teorik bilgiler doğrultusunda vereceği bakımı gerçekleştirir.
ÖÇ04 Onkolojik hastalıkların hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak yapar.
ÖÇ05 Kanseri önlemeye yönelik sağlık hizmeti verir.
ÖÇ06 Kanser hastasının kendi bakımını sağlayabilmesi için etkili bir eğitim ve danışmanlık yapar.
ÖÇ07 Kanser hastasının bakımında etkili iletişim becerilerini kullanır.
ÖÇ08 Onkoloji hastasının bakımında ekip çalışması yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Amacı, Kaynakların Tanıtılması Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Onkoloji Hemşireliği Tarihçesi Onkoloji Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Onkoloji Hemşireliği Standartları Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Dünyada ve ülkemizde kanser epidemiyolojisi ve etyolojisi Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kanserin Oluş Mekanizması Kanser biyolojisi İnvazyon ve metastaz Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Sistemlere Göre (Cilt, Baş-Boyun, Meme, GİS, Urogenital Organlar, Akciğer, Lenf, Kİ) Kanserin Incelenmesi, Hazırlayıcı Faktörler, Belirti Bulgular Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Tanı ve Tedavi Yöntemleri Kemoterapi, Radyoterapi Cerrahi tedavi Biyoterapiler (interferon, interlökinler, hormonlar) Kemik iliği ve kök hücre nakli Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kemoterapi ilaçlarının hazırlanması, uygulanması, yan etkileri, atık ürünlerin saklanması Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Kanserli Hastada Semptom Kontrolü Semptom kontrolü nedir Semptomların kümelemesi Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Kanserli hastada ağrı ve hemşirelik yaklaşımı Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Kanserli hastada mukozit ve hemşirelik yaklaşımı Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Nötropenisi olan hastaya ve hemşirelik bakımı, Enfeksiyonların önlenmesi Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 Beslenme sorunu/iştahsızlık, Bulantı kusma, Barsak işlevlerinin bozulması, Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Tanı yöntemleri ve erken tanının önemi Derse ilişkin kaynakların okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse ilişkin kaynakların okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS