Genel Bilgi
Kod | HMS234 |
Ad | Onkoloji Hemşireliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH KUMAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, öğrencilerin onkoloji hemşireliğinde temel olan kanserin oluş mekanizması, kansere ilişkin belirti ve bulguları, kanser tedavi yöntemleri ve yan etkileri, kanserli birey ve ailesinin tanı ve tedaviye bağlı yaşadığı sorunları bilmesi ve hemşirelik girişimlerini planlayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Onkoloji hemşireliğinde temel olan kanserin oluş mekanizması, kansere ilişkin belirti ve bulguları, kanser tedavi yöntemleri ve yan etkileri, kanserli birey ve ailesinin tanı ve tedaviye bağlı yaşadığı sorunları bilmesi ve hemşirelik girişimlerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulu yok
Kaynaklar
1- Onkoloji Hemşireliğinde Semptom Yönetimi, ED: Gamze TEMİZ, Nermin EROĞLU, Semiha AKIN Nobel Kitabevi 2022 2- Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım. ED: Gülbeyaz CAN 2010 3- Hemşireler İçin Knser El Kitabı, Onkoloji eEmşireliği Derneği Yayını
Notlar
Pubmed, google scholar makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Onkoloji hemşireliğinde kullanılan kavramları ve terminolojiyi tanımlar |
ÖÇ02 | Onkolojik hastalıkların epidemiyoloji, etiyoloji, patofizyoloji, tanılama ve tedavi yöntemlerini tanımlar |
ÖÇ03 | Onkoloji hastasının bakımını etkileyecek faktörleri bilir ve hastaya bütüncül bir yaklaşımla edindiği teorik bilgiler doğrultusunda vereceği bakımı gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Onkolojik hastalıkların hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak yapar. |
ÖÇ05 | Kanseri önlemeye yönelik sağlık hizmeti verir. |
ÖÇ06 | Kanser hastasının kendi bakımını sağlayabilmesi için etkili bir eğitim ve danışmanlık yapar. |
ÖÇ07 | Kanser hastasının bakımında etkili iletişim becerilerini kullanır. |
ÖÇ08 | Onkoloji hastasının bakımında ekip çalışması yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Amacı, Kaynakların Tanıtılması | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Onkoloji Hemşireliği Tarihçesi Onkoloji Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Onkoloji Hemşireliği Standartları | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dünyada ve ülkemizde kanser epidemiyolojisi ve etyolojisi | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kanserin Oluş Mekanizması Kanser biyolojisi İnvazyon ve metastaz | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Sistemlere Göre (Cilt, Baş-Boyun, Meme, GİS, Urogenital Organlar, Akciğer, Lenf, Kİ) Kanserin Incelenmesi, Hazırlayıcı Faktörler, Belirti Bulgular | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Tanı ve Tedavi Yöntemleri Kemoterapi, Radyoterapi Cerrahi tedavi Biyoterapiler (interferon, interlökinler, hormonlar) Kemik iliği ve kök hücre nakli | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kemoterapi ilaçlarının hazırlanması, uygulanması, yan etkileri, atık ürünlerin saklanması | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Kanserli Hastada Semptom Kontrolü Semptom kontrolü nedir Semptomların kümelemesi | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Kanserli hastada ağrı ve hemşirelik yaklaşımı | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Kanserli hastada mukozit ve hemşirelik yaklaşımı | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Nötropenisi olan hastaya ve hemşirelik bakımı, Enfeksiyonların önlenmesi | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Beslenme sorunu/iştahsızlık, Bulantı kusma, Barsak işlevlerinin bozulması, | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Tanı yöntemleri ve erken tanının önemi | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Derse ilişkin kaynakların okunması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |