Genel Bilgi
Kod | HKZ105 |
Ad | Türk Dili |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (34 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. İSMAİL ŞENESEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. İSMAİL ŞENESEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçenin zenginliğini kavratmak, yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili bir Türkçe kullandırabilmek, dil ve kültür arasındaki ilişkiyi kavratarak dilin önemini aşılamak, yazışmalarda dikkat edilmesi gereken kuralları kavratmak.
Dersin İçeriği
Dil nedir Dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi devreleri. Türkçede sesler ve sınıflandırılması, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar. Türkçenin yapım ekleri ve uygulaması, kompozisyonla ilgili genel bilgiler. Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması. Dilekçe ve öz geçmiş yazımı. İmla ve noktalama.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından önerilen kaynaklar. Korkmaz, Zeynep ve Diğerleri (2003), Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yargı Yayınevi. Yavuz, Kemal ve Diğerleri (1996), Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, İstanbul, Bayrak Yayınevi.
Notlar
Dersin sorumlu öğretim üyesi tarafından önerilen kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dilin birey ve toplum için önemini kavrar. |
ÖÇ02 | Dilin toplum için önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Kültürün temel unsurlarını bilerek dille olan ilişkisini açıklar |
ÖÇ04 | Ana dili, ortak dil, konuşma dili, yazı dili, edebi dil, lehçe ve ağız gibi kavramları doğru kullanır |
ÖÇ05 | Dil mantığını, dünyadaki dillerin oluşum evresini açıklar |
ÖÇ06 | Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklar |
ÖÇ07 | Türkçenin tarihi gelişimini açıklar |
ÖÇ08 | Dil Devriminin Türkçenin tarihi gelişiminde nasıl bir işleve sahip olduğunu anlatır |
ÖÇ09 | Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır |
ÖÇ10 | Yazım kurallarına uyar |
ÖÇ11 | Yazışma kurallarını bilir ve örnekler sunar |
ÖÇ12 | Türkçenin fonetiğini kavrar 1 |
ÖÇ13 | Türkçenin fonetiğini kavrar 2 |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, birey ve toplum için önemi | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Dil ile kültür ilişkisi | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dilin Türleri | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dillerin doğuşu ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkçenin gelişimi ve tarihi evreleri | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türkçenin bu diller arasındaki yerini açıklama | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Türkçenin tarihi gelişimini açıklama | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ses olayları | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanma 1 | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanır. | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türkçenin ses yapısını ve bu yapının gerektirdiği ses olaylarını yazılı ve sözlü olarak doğru kullanma 2 | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yazışma kurallarını bilme 1 | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yazışma kurallarını bilme 2 | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yazım kurallarını bilme 1 | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yazım kurallarını bilme 2 | Farklı kaynaklardan ve internetten faydalanılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Ara Sınav | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |