Genel Bilgi
Kod | HMS459 |
Ad | Toplam Kalite Yönetimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Osman BİLGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilere; Sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi ile ilgili kavramların tanıtılması, uluslar arası kalite ve akreditasyon standartları ile ilgili temel bilgilerin verilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında: Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, kalitenin ölçülmesi, hizmetin iyileştirilmesi, kalitede ekip çalışması, sağlık hizmetlerinde kalite belgelendirme- akreditasyon ve hasta güvenliği konuları yer alır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. (2022). Hemşirelikte Yönetim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Marriner-Tomey (2008) Guide to Nursing Management and Leadership (Guide to Nursing Management & Leadership, Mosby. Marquis BL, Huston CJ (2000) Leadership Roles and Management Functions in Nursing, Lippincott. Eren E (2007) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım, İstanbul. Eroğlu F (2007) Davranış Bilimleri, Beta Basım, İstanbul. Baysal AC, Tekarslan E (1998) Davranış Bilimleri, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No: 275, İstanbul.l
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kalite ile ilgili temel kavramları bilir. |
ÖÇ02 | Kalitenin tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ03 | Sağlık hizmetlerinde kalitenin önemini kavrar ve sağlık hizmetlerinde kalitenin özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Standart ve akreditasyon kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ05 | Uluslararası ve Ulusal Standartlar ve Akreditasyon Kuruluşlarını bilir ve kapsamını açıklar. |
ÖÇ06 | Hemşirelik duyarlı kalite göstergelerini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | Anlatım, Soru-Cevap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Kalite Yönetimi İle İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Toplam Kalite Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sağlık Hizmetlerinde Kalite | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-ISO 9001 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-ISO | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sağlık kuruluşları akreditasyon sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-JCI | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-EFQM | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kurumsal Akreditasyon süreçleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri - Magnet Onaylama Programı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Magnet hastane özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ulusal Akreditaston Sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türk Standartları Enstitüsü Kalite süreçleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders kaynaklarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |