ECF101 Biyomedikal Fizik

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF101
Ad Biyomedikal Fizik
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR


Dersin Amacı

Eczacılık fakültesi 1.sınıf öğrencilerine sağlıkta temel fizik ilke ve yasalarını kullanacakları yerleri öğretmek, öğrencilerin biyolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasında ve karşılaşılacak problemlerin çözümünde temel fizik ilke ve yasalarını nasıl kullanılabileceği hakkında bilgilendirme amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ölçme, uluslarası birim sistemi, anlamlı sayılar, sayıların yuvarlatılması,İnsan vücüduna etki eden kuvvetler,Hareket(koşma, sıçrama) ve kuvvet,Enerji, güç ve metabolik güç, ses, ultrasound, ses dalgaları ve tıbbi uygulamalar, Akışkanlar, basınç, basınç ölçümü, insan vücudu ve basınç, Sıcaklık, sıcaklık ve sağlık; Işık, Görme ve Göz; iyonize ve iyonize olmayan radyasyonlar, UV ışınları ve sağlık, radyoaktif maddeler, birimler, ve Radyasyondan korunma ve tıbbi görüntüleme yöntemleri, MR, BT.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1-Biyomedikal Fizik, Gürbüz Çelebi, Barış Yayınları, İzmir (2008), 2-Biyofizik, Ferit Pehlivan, Pelikan, Ankara (2015)

Notlar

Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştırması


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sağlıkta temel fizik ilke ve yasalarını kullanacakları yerleri bilir.
ÖÇ02 Biyolojik sistemlerin daha iyi anlaşılmasında ve karşılaşılacak problemlerin çözümünde temel fizik ilke ve yasalarını nasıl kullanılabileceği hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 İnsan vücüduna etki eden kuvvetleri bilir.
ÖÇ04 Isı ve ısı aktarımı mekanizmaları, Termodinamik ve insan vücudundaki yeri ve öneminin kavrar.
ÖÇ05 Molekül içi ve moleküller arası bağlarını açıklanır.
ÖÇ06 Zardan madde taşınım mekanizmaları ve dinlenim zar potansiyelini, aksiyon potansiyelini açıklanır.
ÖÇ07 Elektrofizyolojik kayıt yöntemlerini, İyonize ve iyonize olmayan radyasyonlar, UV ışınlarını bilir.
ÖÇ08 Tıbbi görüntüleme yöntemlerini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, temel bilimler ve sağlık bilimleri arasındaki ilişki, temel bilim, teknoloji ve sağlık bilimleri, bazı örnekler Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
2 Ölçme, uluslarası birim sistemi, vektörler, vektör işlemleri, Newton hareket yasaları, İnsan vücüduna etki eden kuvvetler, tork Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
3 Bir önceki bölümden devam, Malzemelerin elastik özellikleri Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
4 Yürümenin biyomekaniği, yürümenin evreleri, enerji, potansiyel ve kinetik enerji, yürüme modelleri Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
5 Bir önceki bölümden devam, Ses ve işitme biyofiziği, ses dalgaları, ses düzeyi ve şiddeti Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Sesin soğurulması, sesin yansıması, ultrason, ses dalgalarının üretilmesi, iki ve üç boyutlu ultrason. Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
7 Biyoakışkan mekaniği, basınç, kalp damar sisteminde akışkanlar, kan basıncı nasıl ölçülür Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hidrodinamik, akışkan mekaniği, laminer ve türbülans akış, Bernoulli denklemleri Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Görme biyofiziği, elektromanyetik tayf, girişim, kırılma, kutuplanma Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
11 Gözün anatomisi, gözün bölümleri, foto alıcılar, göz kusurları Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Geometrik optik, basit büyüteç, genel problem çözümü Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
13 Radyasyon biyofiziği, iyonize ve iyonize olmayan radyasyon, elektromanyetik radyasyon, radyasyon madde etkileşimi Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Fotoelektrik olay, x-ışınları ve elde edilmesi, kullanım alanları Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
15 Radyoaktivite ölçümü, birimler, radyasyonun biyolojik etkileri, Radyasyondan korunma ve tıbbi görüntüleme yöntemleri Kitaplar, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS