ECF106 Fizyoloji I

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF106
Ad Fizyoloji I
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü KÜBRA AKILLIOĞLU


Dersin Amacı

İnsan vücudunun moleküler düzeyden hücre, doku, organ, sistem ve organizma düzeyine kadar fonksiyonunu ve bu fonksiyonun altında yatan mekanizmaları açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Hücre-doku Fizyolojisi, Sinir Sistemi Fizyolojisi, Kan ve Kan Hücreleri Fizyolojisi, Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji 2017 Ganong Tıbbi Fizyolojisi 2015 Vander İnsan Fizyolojisi 2016

Notlar

MEDİKAL FİZYOLOJİ (BORON-BOULPAEP)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Organ sistemlerinin fonksiyonlarını anlayabilmek için gerekli temel hücresel mekanizmaları açıklayabilmeli,
ÖÇ02 Elektrolitleri anlayabilmeli, difüzyon, osmoz ve tonisiteyi tanımlayabilmeli,
ÖÇ03 Zar potansiyeli, yerel potansiyel ve aksiyon potansiyeli kavramlarını ve bunlara etki eden faktörleri tanımlayabilmeli,
ÖÇ04 Hücresel, hücrelerarası ve hücre dışı bağlantıları isimlendirebilmeli,
ÖÇ05 Hücrelerarası haberleşmenin çeşitli şekillerini tanımlayabilmeli ve kimyasal habercilerin hücresel fizyolojiyi etkilediği yolları tarif edebilmeli
ÖÇ06 Zar üzerinden su ve madde taşınım kavramı ve biçimlerini tanımlayabilmeli, hücreler arası iletişim, ikinci haberci kavramlarını açıklayabilmeli,
ÖÇ07 Aksonların yapı ve işlevleri hakkındaki ilişkilerini, kas mekaniğinin özellik ve temellerini açıklayabilmeli,
ÖÇ08 Kas elektrik sinyallerinin özelliklerini ve klinikte tanı amacıyla nasıl kullanılabileceğini açıklayabilmeli,
ÖÇ09 Sinir sisteminin yapı ve işlevini açıklayabilmeli,
ÖÇ10 Hematopoetik kök hücre, kan hücrelerinin farklılaşması ve etkin büyüme faktörünü, kan ve kan hücrelerinin yapı ve işlevlerini açıklayabilmeli,
ÖÇ11 Kan gruplarının moleküler temelini ve transfüzyon reaksiyonlarının sebeplerini anlayabilmeli,
ÖÇ12 İmmun sistem ve humoral immünite hakkında bilgi sahibi olmalı,
ÖÇ13 Konak-mikroorganizma ilişkilerinin temel immünolojik özelliklerini açıklayabilmeli,
ÖÇ14 Kardiyovasküler sistemin yapı ve işlevini açıklayabilmeli,


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Vücut sıvı bölükleri ve genel prensipler, Hücre zarı ve zardan madde geçişi, Hücrelerarası iletişim Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Diffüzyon ve denge potansiyeli, Aksiyon potansiyeli, sinir hücresi, Sinaptik ve nöromüsküler ileti Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 İskelet kasında kontraksiyonun moleküler mekanizması ve kontraksiyon tipleri, sumasyon, Düz kasın elektriksel ve mekanik özellikleri, Otonom sinir sistemi, sinir sisteminin organizasyonu Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sinapslardaki elektriksel olaylar, sinapslarda inhibisyon, fasilitasyon, Sinaptik aktivitenin kimyasal iletimi, Duyu organları, impulsların başlaması Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Refleks yayı, gerilme ve polisinaptik refleksler, Duyular, tad ve koku,Göz ve görme işlevi Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 İşitme ve denge, Sinir sisteminin motor fonksiyonlar Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Eritrositler, eritropoez,eritropoetin, Kan oluşumu, beyaz kan hücrelerinin fonksiyonları, İmmun sistemin gelişimi Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hücresel immünite, lenfokinler, sitokinler, Kan grupları, Plazma proteinleri ve trombositler Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Hemostaz, Kalp kası, eksitasyonu ve uyarının iletimi Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 EKG ve temel özellikler, Kalbin anormal ritmleri, Kalp siklusunda mekanik olaylar Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Arteryel ve jügüler nabız, kalp sesleri Kalp debisi, ölçümü, kontrol eden faktörler, Arteryel sistem Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 İndirek kan basıncı ölçümü ve nabız muaynesi, Damarlar ve kapiller yatak Arteryel ve arteriolar dolaşım, kapiller dolaşım Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Lenfatik ve venöz dolaşım Kardiovasküler düzenleyici mekanizmalar, dolaşımın lokal regülasyonu, Dolaşımın sistemik regülasyon mekanizmaları Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Serebral dolaşım, kalp dolaşımı, özel dolaşım sistemleri Egzersizde ve hemorajik şokta kardiovasküler yanıt, Bayılma, hipertansiyon ve kalp yetmezliğinde kardiovasküler yanıt Ders notları, kaynak kitaplar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS