ECF229 Farmasötik Botanik I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF229
Ad Farmasötik Botanik I
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN


Dersin Amacı

Farmasötik Botanik veya Farmakobotanik, Eczacılık Botaniği, Botanik Biliminin uygulamalı bir koludur. Bu ders kapsamında, ilaç etken maddesi taşıyan tıbbi bitkiler ve bunların çeşitli organlarından elde edilen droglar, kapsadıkları etken maddelerle, kullanıldığı yerler hakkında bilgi verilir. Tıbbi bitkilerin sınıflandırılması yani sistematiği, bilimsel olarak adlandırılması ve bitki teşhisi; damarlı bitkiler başta olmak üzere çeşitli bitki gruplarındaki tıbbi bitkilerin, evrimsel açıdan sistematik bir biçimde sıralanması; zehirli ve ekonomik bitkilerin tanıtılması; Türkiye florası ve bitki biyoçeşitliliği; Türkiye'nin doğal ve tıbbi bitkilerinin tanıtılması ve tıbbi bitkiler ile ilgili yenilikler, Farmasötik Botaniğin dersinin amaçları arasında yer almaktadır.

Dersin İçeriği

Türkiye florası ve bitki sistematiği. Farmasötik Botaniki n tanımı ve eczacılıktaki önemi, genel kavramlar. Bitkilerin ve drogların adlandırılması ve sınıflandırılması, bitki ve drogların biyolojik aktif bileşikleri. Aşı, serum ve antibiyotik üretiminde kullanılan kriptogam bitkiler ve sınıflandırma. Bacteriophyta, Cyanophyta, Phycophyta, Mycophyta, Likenler, Bryophyta, Pteridophyta, Spermatophyta; Gymnospermae ve Angiospermae; Monokotil ve Dikotil bitkilerin özellikleri, karşılaştırılması. Eczacılık bakımından önemli familyalar, bitkiler, drogları, etken maddeleri, etki ve kullanılışları. Türkiye tıbbi bitkilerinin yayılışı ve kullanılışları. Herbaryum, herbaryum materyali oluşturma, herbaryumun eczacılık bakımından önemi

Dersin Ön Koşulu

Yoktur.

Kaynaklar

Farmasötik Botanik Ders Kitabı

Notlar

Farmasötik Botanik Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bitki hücresi ve bitki hücresinin genel yapısı, hücre çeperi, vakuol ve kristaller, bitkisel biyolojik makromoleküller, bitki hücresinde mitoz ve mayoz bölünmeler, bitkisel dokular hakkında bilgi edinir.
ÖÇ02 Türkiye florası, bitki sistematiği ve binominal adlandırma hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Türkiyenin ve Dünyanın tıbbi bitki türlerini öğrenir.
ÖÇ04 Farmasötik Botanikte temel kavramları öğrenir
ÖÇ05 Tıbbi bitki, bitkisel drog gibi kavramlar hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ06 Eczacılık açısından önemli olan ülkemizde ve dünyada yetişen bitki familyalarını ve bu familyadaki tıbbi bitki türlerini, yayılışları, drogları, etken maddeleri, etki ve kullanılışları hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ07 Bitki teşhisinin önemi, teşhiste kullanılan temel kavramları, yöntemleri ve literatürleri öğrenir
ÖÇ08 Doğadan bitki toplama, Herbaryum materyali oluşturma, herbaryumun önemi ve kullanım amaçları hakkında fikir edinmiş olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Farmasötik Botanik Tanımı, Farmasötik botaniğin tarihçesi, çalışma alanları, tıbbi bitkilerle ilgili temel kavramlar ve terminoloji, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bitki hücresi ve bitki hücresinin genel yapısı, hücre çeperi, vakuol ve kristaller, bitkisel biyolojik makromoleküller, bitki hücresinde mitoz ve mayoz bölünmeler, bitkisel dokular Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bitkisel biyolojik makromoleküller, bitki hücresinde mitoz ve mayoz bölünmeler, bitkisel dokular Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bitki morfolojisinde ve anatomisinde kullanılan temel kavramlar, kök morfolojisi ve anatomisi, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bitki morfolojisinde ve anatomisinde kullanılan temel kavramlar, gövde morfolojisi ve anatomisi, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bitki morfolojisinde ve anatomisinde kullanılan temel kavramlar, çiçek morfolojisi ve anatomisi, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bitki morfolojisinde ve anatomisinde kullanılan temel kavramlar yaprak, meyve ve tohum morfolojisi ve anatomisi, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiye Florasına giriş, bitki sistematiği, bitkilerin sınıflandırılmasında kullanılan temel kavramlar ve terminoloji, binominal adlandırma, bitkilerin adlandırılmasında kullanılan temel kavramlar ve terminoloji Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bitki ve drogların biyolojik aktif bileşikleri, aşı, serum ve antibiyotik üretiminde kullanılan kriptogam bitkiler ve sınıflandırma, Cyanophyta, Phycophyta, Mycophyta, Likenler, Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bitki ve drogların biyolojik aktif bileşikleri, aşı, serum ve antibiyotik üretiminde kullanılan kriptogam bitkiler ve sınıflandırma, Bryophyta, Pteridophytae Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Spermatophyta (Tohumu bitkiler); Gymnospermae (Açık tohumlular: Cycadaceae, Gingkoaceae, Taxaceae, Araucariaceae, Pinaceae, Taxodiaceae, Cupressaceae, Ephedraceae, Welwitschiaceae familyaları ve bu bitki grupları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları) Ders kitabının ilgili bölümünün hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Spermatophyta (Tohumu bitkiler); Gymnospermae (Açık tohumlular: Pinaceae, Taxodiaceae, Cupressaceae, Ephedraceae, Welwitschiaceae familyaları ve bu bitki grupları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları) Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Angiospermae (Kapalı tohumlular): monokotiledonlar (Tek çenekliler): Typhaceae, Pandanaceae, Poaceae, Cyperaceae, Arecaceae, Araceae, Lemnaceae, Bromeliaceae, Juncaceae, Liliaceae, Amaryllidaceae, Iridaceae, Dioscoraceae, Musaceae, Zingiberaceae, Marantaceae, Orchidaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Angiospermae (Kapalı tohumlular): monokotiledonlar (Tek çenekliler): Juncaceae, Liliaceae, Amaryllidaceae, Iridaceae, Dioscoraceae, Musaceae, Zingiberaceae, Marantaceae, Orchidaceae bitki familyaları içerisindeki önemli tıbbi bitki türleri, drogları, etken madde ve kullanılış alanları Ders kitabının ilgili bölümünün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS