ECS303 Farmasötik Önformülasyon

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECS303
Ad Farmasötik Önformülasyon
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK


Dersin Amacı

Önformülasyon ve kalite güvenliğinin sağlanması ile ilgili konularda temel bilgileri kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Preformülasyonun tanımı, önemi, organoleptik özelliklerin incelenmesi, partikül büyüklüğü, şekli ve yüzey alanı, çözünürlük, çözünme hızı, absorbsiyonu etkileyen parametreler, kristal özellikleri ve polimetreler, stabilite, geçimsizlik testleri, kalite güvence sistemi, GMP, validasyon, analitik yöntem validasyonu

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

The United States Pharmacopeia, Güncel Baskı, The United States Pharmacopeial Convention, Inc., Rockville, ABD

Notlar

The United States Pharmacopeia, Güncel Baskı, The United States Pharmacopeial Convention, Inc., Rockville, ABD


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Önformülasyonda, ilaç karaterizasyonu konusunda temel düzenlemeleri değerlendirir.
ÖÇ02 Formülasyonun spesifikasyonlarının parametrelerini bilir.
ÖÇ03 Geliştirilen formülasyonun miktar tayini yöntemlerini tanımlar.
ÖÇ04 Formülasyon Geliştirmede etkin maddenin değerlendirilmesi gereken özelliklerini bilir.
ÖÇ05 Uygun farmasötik dozaj şeklinin seçiminde dikkat etmesi gereken parametreleri tanımlar.
ÖÇ06 İlaçta kalite ve kalite güvencesi konularında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Önformülasyonda ilaç karaterizasyonu Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 İlacın fiziksel ve kimyasal özelliklerinin tayinii Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İlacın Farmakokinetik özelliklerinin araştırılması Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Farmasötik şeklin ve hazırlama metodunun seçimi Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Miktar tayini yöntemleri Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
6 Miktar tayini yöntemlerinin validasyonu Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
7 Tartışma Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Gözlem-Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Farmasötik Üründe Ruhsatlandırma Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
10 Ürünün kalite kontrolu Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 İlaç stabilitesi, Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Ürün geliştirme Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Geliştirilen ürünün karakterizasyonu Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Ödev Sunumu Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Tartışma 2 Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS