Genel Bilgi
Kod | ECF312 |
Ad | Farmakognozi Laboratuvarı II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Seçil KARAHÜSEYİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Dr. Öğr. Üyesi TUBA ŞERBETÇİ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Seçil KARAHÜSEYİN (B Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Farmakognozi eczacılığın temel disiplinlerinden biri olarak doğal ürünlerin (bitki,mantar,deniz organizmaları ve diğerleri) tıptaki tedavi edici özelliğinin açıkça anlaşılmasını geliştirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Alkaloitler, Uçucu yağlar, Reçineler
Dersin Ön Koşulu
Farmakognozi I i tamamlamış olmak
Kaynaklar
Farmakognozi Laboratuvar Uygulamaları, Bahar Yarıyılı Laboratuvar Pratikleri El Kitabı, Ç.Ü. Eczacılık Fakültesi Farmakognozi Anabilim Dalı 2019 Farmakognozi ve Fitoterapi - Hüsnü Can Başer, Neşe Kırımer, İstanbul Tıp Kitabevi, 2021
Notlar
ders notları ve güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tıbbi Bitkilerin morfolojisi, kültüre alınması, toplanıp kurutulması hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Alkaloit taşıyan bitkisel drogların makroskobik ve mikroskobik açıdan özelliklerini bilir |
ÖÇ03 | Biyolojik kökenli drogların taşıdığı alkaloitlerin kullanılışları ve farmakolojik özellikleri üzerinde uzmanlaşır. |
ÖÇ04 | Etken bileşiklerin fiziksel, kimyasal özellikleri, formülleri, elde edilmeleri, miktar tayinleri ve teşhisleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Tıbbi bitkilerin etken bileşiklerini bilir. |
ÖÇ06 | Uçucu yağ ve terpenlerin farmakolojik aktivitelerini ve aktivite mekanizmalarını öğrenir. |
ÖÇ07 | İlaç endüstrisinde kullanılabilecek aktif bileşenleri bilir |
ÖÇ08 | Bitkilerde katışırma varlığını tespit edebilir. |
ÖÇ09 | Uçucu yağ ve terpen taşıyan bitkisel drogların makroskobik ve mikroskobik açıdan özelliklerini bilir. |
ÖÇ10 | Biyolojik kökenli drogların taşıdığı uçucu yağ ve terpenlerin kullanılışları ve farmakolojik özellikleri hakkında uzmanlaşır. |
ÖÇ11 | Tıbbi bitkilerin ve etken maddelerinin farmakolojik aktivitelerini öğrenir. |
ÖÇ12 | Bir bitki karışımındaki ana bileşikleri analiz eder. |
ÖÇ13 | Geleneksel halk sağlığında kullanılan bitkileri bilir. |
ÖÇ14 | Toksisite ya da alerjik etkisi nedeniyle dikkatli kullanılması gereken bitkiler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ15 | Uçucu yağların bitkilerden nasıl elde edileceğini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Demonstrasyon/Deneylerle ve deneylerin dahil olduğu konular hakkında kısaca bilgiler verilmesi, mikroskop yapı örneklerin gösterilmesi | Dersle ilgili kitaplar ve güncel literatür | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
2 | Alkaloit tüketilmesi ve teşhisi (Chinae cortex) | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
3 | Opium ve mekonik asit teşhisi (Opium) | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
4 | Papaveris fructus İTK ile incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Grup Çalışması |
5 | Chinae cortex alkaloitleri spektrofotometrik miktar tayini | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
6 | Çaydan kafein elde edilmesi / Müreksit deneyi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
7 | P. Duquenois ve H. Negm Mustafa reaksiyonu ve Beam reaksiyonu | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Cannabis herba etken madde teşhisinin İTK ile yapılması, Rf hesaplanması, Cannabis herba mikroskobik analizi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
10 | Sabit yağ miktar tayini (Soxhlet apareyi ile) | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Grup Çalışması |
11 | Uçucu yağ miktar tayini (Volumetrik Usul) | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
12 | Asitlik indeksi tayini ve hesaplanması ve Liebermann reaksiyonu | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
13 | Cassia balonu ile uçucu yağda fenolik madde miktar tayini ve Thymi herba drogunun mikroskobik yapı ve makroskobik özellikleri açısından incelenmesi | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Grup Çalışması |
14 | Citri oleum drogunda titrimetrik total aldehit miktar tayini / İTK uygulaması | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
15 | Foeniculi fructus tan anetol elde edilmesi /İTK uygulaması | Laboratuvar malzemelerinin ve cihazların kontrolü, malzemelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm konuların sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm konuların sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |