ECF320 Solunum, Sindirim ve Endokrin Sistem Hastalıklarında Akılcı İlaç Kullanımı Modülü

2 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF320
Ad Solunum, Sindirim ve Endokrin Sistem Hastalıklarında Akılcı İlaç Kullanımı Modülü
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU


Dersin Amacı

Bu ders sonunda öğrencilerin astım-koah, diabet ve peptik ülser olgularına ait reçetelerde hastalık, ilaçlar, ilaçların kullanımı, ilaçların yan tesirleri, kontrendikasyonları, ilaç dışı dikkat edilmesi gereken bilgileri hastaya sunma ve hastayla iletişim kurabilme becerisine sahip olmaları ve danışmanlık hizmeti verebilmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Astım- koah, diyabet ve peptik ülser fizyopatolojisi ve kliniği, astım-koahi diyabet ve peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar, reçete analizi ve eczacı-hasta iletişimi

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

AkılcılTedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, pelikan tıp teknik yayıncılık, S. Oğuz Kayaalp

Notlar

Katzung, Temel ve Klinik Farmakoloji


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Astım ve KOAH'ın semptomlarını tanımlar.
ÖÇ02 Astım ve KOAH tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavi amaçlarını açıklar.
ÖÇ03 Astım ve KOAH tedavisinde kullanılan ilaçların özelliklerini, yan tesirleri, kullanılması sakıncalı olduğu durumları açıklar.
ÖÇ04 Astım reçetesini açıklar ve hastaya danışmanlık sağlar.
ÖÇ05 Astım/KOAH tedavisinde kullanılan farmasötik dozaj şekillerini tanımlar ve kullanımlarını açıklar.
ÖÇ06 Diyabetin semptomlarını tanımlar.
ÖÇ07 Diyabet tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavi amaçlarını açıklar.
ÖÇ08 Diyabet tedavisinde kullanılan ilaçların özelliklerini, yan tesirleri, kullanılması sakıncalı olduğu durumları açıklar.
ÖÇ09 Diyabet reçetesini açıklar ve hastaya danışmanlık sağlar.
ÖÇ10 Diyabet tedavisinde kullanılan farmasötik dozaj şekillerini tanımlar ve kullanımlarını açıklar.
ÖÇ11 Peptik ülserin semptomlarını tanımlar.
ÖÇ12 Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçları sınıflandırır ve tedavi amaçlarını açıklar.
ÖÇ13 Peptik ülser reçetesini açıklar ve hastaya danışmanlık sağlar.
ÖÇ14 Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçların özelliklerini, yan tesirleri, kullanılması sakıncalı olduğu durumları açıklar.
ÖÇ15 Peptik ülser tedavisinde kullanılan farmasötik dozaj şekillerini tanımlar ve kullanımlarını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Amaç ve Hedefleri kaynak tarama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Diabetes Mellitus Fizyopatolojisi ve Kliniği Konu gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
3 İnsülin ve Sulfonilüre Grubu Oral Antidiyabetikler flipchart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama
4 Diğer Oral Antidiyabetikler flipchart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 Diyabet reçete analizi ve eczacı-hasta simülasyonu oral antidiyabetik ilaçlar gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
6 Solunum Sistemi Konu gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Astma ve KOAH Fizyopatolojisi ve Kliniği Konu gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Objektif Yapılandırılmış Pratik Sınav Ders notları gözden geçirilmeli Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Beta agonistler teofilin ve antimuskarinik ilaçların astım ve KOAH da kullanımı Flipchart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
10 Astım ve KOAH tedavisinde kortikosteroidler, lökotrien antagonistleri, mast hücresi stabilizatörleri ve tip 4 fosfodiesteraz inhibitörlerinin kullanımı Flipchart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Tartışma
11 Astım/KOAH reçete analizi ve eczacı-hasta simülasyonu Astım/KOAH ilaçları gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Rol Oynama, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Peptik Ülser Fizyopatolojisi ve Kliniği konu gözden geçirilmei Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar Flipchart hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Tartışma
14 Peptik ülser reçete analizi ve eczacı-hasta simülasyonu Peptik ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar gözden geçirilmeli Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Genel Değerlendirme Ders notlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Objektif Yapılandırılmış Pratik Sınav Ders notlarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Objektif Yapılandırılmış Pratik Sınav kitap ve ders notlarının gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 56
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,24
AKTS 2 AKTS