Genel Bilgi
Kod | ECF421 |
Ad | Farmasötik Toksikoloji Laboratuvarı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Göksun DEMİREL (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Toksikolojinin temel kavramlarını; toksisiteyi etkileyen faktörleri; ksenobiyotiklerin vücuttaki yazgısını; ilaçlar ile kimyasal, biyolojik ve fiziksel etkenlerin biyolojik sisteme verdiği zararları ve bu zararların makro ve moleküler düzeyde etkisini karşılaştırır, toksikolojik risk değerlendirmesi yaparak zararsızlık limitleri belirlemeyi öğrenebilmeleri için yeterli teorik ve deneysel bilgiyi analiz etmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Demonstrasyon (toksikolojide pratik yaklaşımlar; izolasyon tekniklerine göre zehirlerin sınıflanması; zehirlerin izolasyon teknikleri; örneklerin toplanması, saklanması ve kullanımı; örneklerin hazırlanması; toksik maddenin kantitatif ve kalitatif analiz yöntemleri; deney hayvanları); sıklıkla zehirlenmelere neden olan asidik ve bazik ilaçların biyolojik materyalden ekstraksiyon ile izolasyonu, primer direkt testler ve kromatografik yöntemle tanımlanmaları ve toksisitelerinin değerlendirilmesi,spektrofotometrik yöntemle nicel tayinleri ve toksisitelerinin değerlendirilmesi;
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
1.Klaassen, C.D., Watkins J.W., "Casarett & Doull?s Essential of Toxicology, The McGraw Hill Companies, 2010. 2.Ellenhorn, M.J., "Medical Toxicology", Williams & Wilkins, Maryland, 1997. 3.Hayes, A.W., "Principles and Methods of Toxicology", Taylor & Francis, Philadelphia, 2001
Notlar
Demirel G., Yirun A. Toksikoloji Laboratuvar Föyü. Çukurova Üniversitesi,Eczacılık Fakültesi Yayın No:14.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu ders kapsamında öğrenciler analitik yönemleri kullanarak, asidik ve bazik ilaçların ektrasksiyon ve analizi, ucucu zehirlerin, metalik zehirlerin, gıda katkı maddelerinin tayini, DNA izolasyonu ve in vitro sitotoksisite testi yapılarak toksik maddelerin analiz metodlarını kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenci temel toksikolojik analizleri karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Biyolojik örneklerden toksik maddelerin ekstraksiyon ile analiz eder. |
ÖÇ04 | Biyolojik örneklerden toksik maddelerin primer direkt testlerinin analizini yapar. |
ÖÇ05 | Biyolojik örneklerden toksik maddelerin kromatografik yöntemle analizini yapar. |
ÖÇ06 | Biyolojik örneklerden toksik maddelerin spektrofotometrik yöntemle nicel tayinlerini gerçekleştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel bilgiler | Ders Kitabının İlgili Bölümünün OkunmasıI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sıvı-sıvı ekstaraksiyon yöntemiyle idrardan bazı asidik ve bazik ilaçların izolasyonu ve ince tabaka kromatografisi ile tayini | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Mikrodifüzyon yöntemiyle biyolojik örneklerden bazı uçucu maddelerin izolasyonu ve tayini | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Bazı metalik zehirlerin biyolojik örneklerde doğrudan tayini | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Gıda katkı maddelerinin tayini | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Spektrofotometrik yöntemle serumda salisilat tayini | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Spektrofotometrik yöntemle plazmada parasetamol tayini | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Deri irritasyon testi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Anlatım |
10 | MTT analizi | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | In vitro sitotoksisite testi I | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
12 | In vitro sitotoksisite testi II | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Alkaloidler I | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
14 | Alkaloidler II | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Adli Tıp Kurumu Ziyareti | Ders Kitabının İlgili Bölümünün Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Tekrarı Konu Tekrarı Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |