ECF406 Biyofarmasötik ve Farmakokinetik

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECF406
Ad Biyofarmasötik ve Farmakokinetik
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK


Dersin Amacı

öğrencilere biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışmaları, çalışma tasarımları ve biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik parametrelerinin hesaplanması ve sonuçların değerlendirilmesi konusunda temel bilgiler vermektir ve veriliş yolunun (Ör. Oral, intravenöz) fonksiyonu olarak idrar ve plazma verilerinden farmakokinetik parametrelerin nasıl hesaplanacağını öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Biyoyararlanım, Biyoeşdeğerlik, Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerliği etkileyen fizyolojik ve farmasötik faktörler, Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik parametrelerinin hesaplanması, İn vitro-in vivo korelasyonlar, Kompartman modelleri ve önemi.

Dersin Ön Koşulu

Yoktur

Kaynaklar

1. Malcolm Rowland, Thomas N. Tozer. Clinical Pharmacokinetics, Concepts and Applications, Third Edition, Williams and Wilkins, Baltimore 1995. 2. Leon Shargel, Adrew B. C. Yu. Applied Biopharmaceutics and Pharmacokinetics, Third Edition, Pentice-Hall International Editions, 1993.

Notlar

1. Malcolm Rowland, Thomas N. Tozer. Clinical Pharmacokinetics, Concepts and Applications, Third Edition, Williams and Wilkins, Baltimore 1995. 2. Leon Shargel, Adrew B. C. Yu. Applied Biopharmaceutics and Pharmacokinetics, Third Edition, Pentice-Hall International Editions, 1993.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışmalarını tasarlar.
ÖÇ02 Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışmaları ve çalışma tasarımları ile ilgili temel kavramları bilir,
ÖÇ03 Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik parametrelerini hesaplar, sonuçları değerlendirir,
ÖÇ04 Veriliş yolunun fonksiyonu olarak idrar ve plazma verilerinden farmakokinetik parametreleri hesaplar.
ÖÇ05 Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerliği etkileyen fizyolojik ve farmasötik faktörleri tanımlar.
ÖÇ06 Kompartman modelleri ve önemini tanımlar.
ÖÇ07 İlacın uygulama yoluna uygun biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik çalışma tasarımı yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İlaç absorpsiyon mekanizmaları, Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerlik genel tanımları Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerliği etkileyen farmasötik faktörler Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerlik çalışma tasarımı Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Biyoyararlanım ve Biyoeşdeğerlik çalışmalarında istatistiksel kriterler Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlik ölçütlerinin hesaplanması Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
6 Biyofarmasötik sınıflandırma sistemi Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tanımlar, Kompartman modelleri ve önemi Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tek kompartman modeli - i.v. enjeksiyon Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 i.v. enjeksiyon-örnek problem çözümleri Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tek kompartman modeli - i.v.infüzyon Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Tek kompartman modeli - i.v.infüzyon 2 Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Tek kompartman modeli-Ekstravasküler uygulama Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Modelden bağımsız farmakokinetik Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Çift Kompartman modeli Gözlem-Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS