EFMZ301 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ301
Ad Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BETÜL BALKAR
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. BETÜL BALKAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi dersinin temel amacı Türk eğitim sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermektir. Okul yönetiminin ve okul yöneticilerinin görev ve sorumluluklarını tanıtarak etkili okul yönetiminin niteliği hakkında bir anlayış kazandırılması amaçlanmaktadır. Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen dinamiklerin öğretilmesiyle eğitim sisteminin yapısındaki değişimin değerlendirilebilmesinin sağlanması da amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Türk eğitim sisteminin yapısı, Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri, sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul, yönetim kuramları, okul yönetiminde dinamikler, okul yöneticiliği, okul yöneticisinin liderlik rolleri, insan kaynağının yönetimi, okulda personel ve öğrenci hizmetleri, eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler, okul-çevre ilişkisi, eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi, değişen toplum ve okul, okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cemaloğlu, N. (Ed.). (2021). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Özdemir, S. (Ed.). (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (5.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini açıklar.
ÖÇ02 Yönetim teorilerini okul yönetim süreçlerine etkileri açısından karşılaştırarak değerlendirir.
ÖÇ03 Okulun sosyal bir sistem olarak özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Okul yönetiminin görev ve sorumluluklarını açıklar.
ÖÇ05 Okul yöneticisi olabilmek için gerekli nitelikleri ve şartları açıklar.
ÖÇ06 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen faktörleri bilerek eğitim sisteminde zaman içerisinde gözlenen değişimi değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancanın öğretimi için gereken yöntem, strateji ve teknik ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almanca öğrenenlerin öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Almancayla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilir; verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri üretir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerden yararlanarak Almanca ile ilgili özgün kaynakları kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konu alanına, öğrenci özelliklerine, kazanımlara ve öğrenme koşullarına uygun öğretim malzemelerini değerlendirir, seçer ve geliştirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını bilir ve Almancanın özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik Uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve grup çalışmalarında aldığı sorumlulukları etkin bir şekilde yerine getirir; ayrıca kendinin bir birey olduğunun farkındadır ve yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Almanca öğretiminde güncel gelişmeleri ve gereksinimleri izler, değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanatsal ve kültürel etkinliklere katılır; ayrıca farklı kültürlere ve değerlere karşı farkındalık ve duyarlılık geliştirir ve öğretim ortamına yansıtır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişimlere duyarlı olur ve izler; ayrıca toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır ve Almanca sözlü ve yazılı olarak kendini günlük ve meslek yaşamında ileri düzeyde ifade ederek alanındaki bilgileri kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alman dili eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Toplumsal ve mesleki yaşam alanlarında etik değerlere yönelik bilgi ve beceri edinerek uygun davranış geliştirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar;ayrıca çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde olur ve birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk eğitim sisteminin yapısı Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yönetim kuramları Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Okul yönetiminde dinamikler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okul yöneticiliği Ders kitabında ilgili bölümün ve Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Okul yöneticisinin liderlik rolleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınav öncesi işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnsan kaynağının yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği ve Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Okulda personel ve öğrenci hizmetleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ve Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Okul-çevre ilişkisi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Değişen toplum ve okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 01:26