SNFZ104 İlkokulda Temel Fen Bilimleri

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ104
Ad İlkokulda Temel Fen Bilimleri
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH MATYAR


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere fen bilimlerinin konularının ve ilkelerinin öğretilmesi, ilkokul programlarında yer alan fen bilimleri konularına ilişkin genel bilgilerin öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

Doğa/fen bilimlerinin konusu ve ilkeleri, fen biliminin temel kavramları, fen bilimlerinin diğer bilimler arasındaki yeri, tarihi gelişimi, fen bilimleri öğretiminin amaçları, ilkokul programında yer alan fen bilimleri konularına ilişkin genel bilgiler, özellikleri ve günlük hayattaki karşılıkları ve kullanım alanları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

ilkokulda Temel Fen Bilimleri -Nobel Yayıncılık (Editör: Nihal Yıldız Yılmaz)

Notlar

İlkokulda Temel Fen Bilimleri- Pegem Akademi (Editör: Prof. Dr. Hakan Şevki AYVACI)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğa ve Fen bilimlerinin konusu hakkında bilgi kazanılması
ÖÇ02 Fen biliminin temel kavramları, Fen bilimlerinin diğer bilimler arasındaki yerinin kavranması
ÖÇ03 Fen bilimleri öğretiminin amaçlarının kavranması
ÖÇ04 Duyu organlarının kavranması, destek ve hareket konusunun kavranması
ÖÇ05 Solunum ve dolaşım sisteminin öğrenilmesi
ÖÇ06 Kuvvet konusunun kavranması
ÖÇ07 Mıknatısların kavranması
ÖÇ08 Maddenin öğrenilmesi
ÖÇ09 Maddeyi niteleyen özelliklerin öğrenilmesi
ÖÇ10 Maddenin hallerinin öğrenilmesi
ÖÇ11 Madde ve Cisim ve saf maddenin öğrenilmesi
ÖÇ12 Aydınlatma Teknolojilerinin kavranması
ÖÇ13 Canlıların farklılıklarının kavranması
ÖÇ14 Yaşamımızdaki elektrikli araçların öğrenilmesi
ÖÇ15 Gezegenimizin tanınması


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 3
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur.
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur.
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğa ve Fen bilimlerinin konusu, Fen bilimlerinin ilkeleri İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Fen biliminin temel kavramları, Fen bilimlerinin diğer bilimler arasındaki yeri İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Fen bilimlerinin tarihi gelişimi, Fen bilimleri öğretiminin amaçları İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Duyu organları ve duyumuz, destek ve hareket İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Soluk alıp verme, kanın vücutta dolaşımı, İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kuvveti tanıyalım, Kuvvetin Cisimlerin Hareketine Etkisi, Kuvvet Cisimlerin Şeklini Değiştirir mi İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Mıknatıslar, Mıknatısları Tanıyalım, Mıknatısların Kullanım Alanları İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava Hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Maddeyi tanıyalım, maddeyi niteleyen özellikler, suda yüzme ve batma İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Maddenin halleri, katılar, sıvılar, gazlar İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Madde ve Cisim, Saf Madde ve Karışım, Karışımların Ayrıştırılması, Karışımların Ekonomik Değeri İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Geçmişten Günümüze Aydınlatma Teknolojileri Uygun Aydınlatma, Işık Kirliliği İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Canlılar dünyasına yolculuk İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Yaşamımızdaki elektrikli araçlar İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Gezegenimizi tanıyalım İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS