SNFZ207 Türk Eğitim Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ207
Ad Türk Eğitim Tarihi
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğretmen adaylarına Türk Eğitim Tarihi hakkında gerekli bilgi ve tutumun kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriğini, Türk Eğitim Sisteminin dönemlere göre genel özellikleri, Türklerde öğretmen yetiştirmenin tarihsel gelişimi, Türk Eğitim Tarihinde önemli kişi ve kurumlar oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gündüz, M. (2018). Türk eğitim tarihi. İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul.

Notlar

Doğan, İ. (2012). Türk eğitim tarihinin ana evreleri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam öncesi dönemde Türklerde eğitimin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ02 İslami dönemde Türklerde eğitimin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ03 Selçuklular ve Anadolu Beylikleri döneminde eğitimi değerlendirir.
ÖÇ04 Osmanlı klasik döneminde eğitimin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ05 Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemini değerlendirir.
ÖÇ06 Tanzimat Dönemini Türk Eğitim Tarihi açısından değerlendirir.
ÖÇ07 II. Meşrutiyet Dönemini Türk Eğitim Tarihi açısından değerlendirir.
ÖÇ08 Türk Eğitim Tarihinde kadın, çocuk ve aile eğitimine örnekler verir.
ÖÇ09 Cumhuriyet Dönemini Türk Eğitim Tarihi açısından değerlendirir.
ÖÇ10 Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye'de öğretmen yetiştirmenin gelişimini açıklar.
ÖÇ11 Türk Eğitim Tarihinde eğitime önemli katkıları bulunan kişi ve kurumlara örnekler verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 2
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 2
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur.
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma-Temel Kavramlar Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İslam Öncesi Türklerde Eğitim Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 İslami Dönem - Karahanlılarda Eğitim Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Selçuklular ve Anadolu Beylikleri Döneminde Eğitim Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Osmanlılarda Eğitim: Klasik Dönem Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Osmanlılarda Eğitim: Klasik Dönem (Devam) Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İşlenen konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tanzimat Dönemi Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tanzimat Döneminde Öğretmen Yetiştirme Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 II. Meşrutiyet Dönemi Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türk Eğitim Tarihinde Kadın, Çocuk ve Aile Eğitimi Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Cumhuriyet Dönemi İlk Yıllar Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Cumhuriyetin İlanından Günümüze Öğretmen Yetiştirme Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Tekrar Konuların tekrar edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 13 13
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS