SNFS221 Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFS221
Ad Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FİLİZ YURTAL


Dersin Amacı

Öğrencilerin risk altındaki çocuk gruplarının özellikleri ve eğitimleri konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır

Dersin İçeriği

Risk altındaki çocuk grupları; sokak çocukları, çalışan çocuklar, boşanmış aile çocukları, tek ebeveynli çocuklar, korunmaya muhtaç çocuklar, suçlu çocuklar, sosyo-ekonomik yönden dezavantajlı olan çocukların özellikleri ve eğitimleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Seçer, Z. (2018). Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimleri. Eğiten Kitap Yayıncılık, Ankara.

Notlar

Polat, O. (2007). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık. Polat, O. (2001). Çocuk ve Şiddet. İstanbul: Der Yayınları. Yavuzer, H. (2001). Çocuk ve Suç. İstanbul: Remzi Kitabevi. Akbaş, T. (2002). Sokakta Yaşayan Çalışan Çocuklar Tespitler ve Çözüm Örnekleri, Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü. Türkiye Klinikleri Pediatrik Bilimler Dergisi. (2008). 4. Cilt 6. Sayı Risk Altındaki Çocuklar Özel Sayısı. Clemens Bartollas , Frank Schmalleger (2017). Çocuk Suçluluğu. Ankara: Nobel. Sokakta Yaşayan Çalışan Çocuklar Tespitler Ve Çözüm Örnekleri, Başbakanlık Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü 2004 Akbaş, T. , 2002. Çocuklara Yönelik Cinsel Tacizler ve Koruyucu Eğitim, Çukurova Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, cilt:2, Sayı:19,1-8 Argun, Y. , 2003, Çocuğun Duygusal İstismarı ve Yardımlar, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, Sayı: 78, 31-35 Asma, T. 2002, Çocuk İhmali Ve İstismarının Hukukumuzdaki Yeri, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı: 15, 34 Çubukçu, Z. , 2004, Eğitim Kurumlarında Yaşanan Şiddet Olaylarının Çocuk Gelişimine Etkisi, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı: 43, 25 Dilbaz, N. ,2004 , Cinsel İstismar, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı: 38, 22-25 İzmirli, M. Sur, H., Polat, N. 2000, Çocuğa Karşı Dayak Olgusu ve Çocuk İstismarı, Çocuk Forumu Dergisi, Cilt:3, Sayı: 1, 37


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Risk altındaki çocukların özelliklerini bilir
ÖÇ02 Risk altındaki çocukları tanımlamayı bilir
ÖÇ03 Risk altındaki çocukların eğitim gördüğü ortamları bilir.
ÖÇ04 Risk altındaki çocukların yaşadıkları eğitsel problemleri bilir.
ÖÇ05 Risk altındaki çocukların yaşadıkları sosyal problemleri bilir.
ÖÇ06 Risk altındaki çocukların yaşadıkları ailesel problemleri bilir.
ÖÇ07 Risk altındaki çocukların yaşadıkları kişisel problemleri bilir.
ÖÇ08 Risk altındaki çocuklara uygulanan ek hizmetleri bilir
ÖÇ09 Risk altındaki çocuklar ile ilgili ülkemizde yapılan projelerden haberdar olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 4
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 4
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. 5
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Amacının Tanıtılması ve Temel Kavramlara Giriş Ön hazırlığı yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları; Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Dünyada ve Türkiye'deki risk altındaki çocukların durumu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ekran Bağımlılığı Olan Çocuklar ve Eğitimleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Çocukların Eğitimleri, Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Mevsimlik Tarım İşçisi Ailelerin Çocukları ve Eğitimleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İstismar ve İhmale Uğrayan Çocuklar ve Eğitimleri I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Arasınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İstismar ve İhmale Uğrayan Çocuklar ve Eğitimleri II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Madde Bağımlılığı Olan Çocuklar ve Eğitimleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
11 Sokak Çocukları ve Eğitimleri, Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Suça Yönlendirilen Çocuklar ve Eğitimleri, Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Gelişimsel açıdan risk altındaki çocuklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Göç ve çocuk Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Çocuk hakları açısından risk altındaki çocukların durumunun incelenmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS