SNFS409 İlkokul Ders Kitapları İncelemesi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFS409
Ad İlkokul Ders Kitapları İncelemesi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYTEN İFLAZOĞLU SABAN


Dersin Amacı

Öğretim programlarına uygun olarak hazırlanmış farklı derslere ait kitapların öğretimini yapacak olan öğretmen adaylarının, sınıfta kullanacakları ders kitaplarını ve bu kitaplardaki konuları tanımalarını ve öğrenmelerini sağlamak; ders kitaplarını amaç, içerik ve etkililik açısından değerlendirebilme becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Ders kitabı, eğitim sürecinde ders kitabının önemi, ders kitabı öğretim programı ilişkisi, ders kitabının taşıması gereken özellikler, ders kitabı inceleme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. (2021). Ders kitabı incelemesi. Pegem Akademi, Ankara. Kılıç, A., Seven, S. (2002). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık, Küçükahmet, L. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Ankara: Nobel Yayınevi,

Notlar

Kılıç, A., Seven, S. (2002). Konu Alanı Ders Kitabı Ceylan, E. ve Yiğit, B. (2003) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Anı Yayıncılık, Şahin,C., Yavuz, N., Karabağ, S., Tertemiz, N. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Sosyal Bilgiler) Ankara: Nobel Yayınevi Kılıç, Z. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Fen Bilgisi), Güçlü, N. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Hayat Bilgisi),Ataman, A. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Türkçe), Duman, T. ve ark. (2001) Ders kitabı inceleme kılavuzu (Matematik), Şahin, C. (2003). Ders Kitabı Konu Alanı İncelemesi: Sosyal Bilgiler. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ders kitaplarıyla öğretim programı arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
ÖÇ02 Ders kitaplarını kullanmanın olumlu ve olumsuz yanlarını açıklayabilme
ÖÇ03 Ders kitaplarını program, dil ve anlatım, bilimsel içerik ve görsel tasım açısından değerlendirebilme
ÖÇ04 Alan bilgisine dayalı, öğretim programıyla uyumlu örnek bir ders kitabının hangi özellikleri taşıması gerektiğini değerlendirebilme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 3
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 3
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders kitabı anlamı ve açıklamaya dönük beyin fırtınası Ders kitabı anlamı ve açıklama ile ilgili araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Eğitimi sürecinde ders kitabının önemi Araştırma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Ders kitabı-öğretim programı ilişkisi I Araştırma yapma ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
4 Ders kitabı-öğretim programı ilişkisi II Araştırma yapma ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
5 Ders kitabının taşıması gereken özellikler-genel Araştırma yapma ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
6 Ders kitabının taşıması gereken özellikler-fiziksel Araştırma yapma ve sunma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
7 Ders kitabının taşıması gereken özellikler-içerik Konuyla ilgili literatür çalışması yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Ders kitabı değerlendirme ölçütleri oluşturma I Konuyla ilgili literatür çalışması yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
10 Ders kitabı değerlendirme ölçütleri oluşturma II Konuyla ilgili literatür çalışması yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
11 Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme I Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
12 Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme II Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme III Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
14 Farklı konu alanlarına göre hazırlanmış ders kitaplarını inceleme IV Belirlenen kriterlere göre seçtiği ders kitabını inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
15 Örnek bir ders kitabı önerisi geliştirme Bireysel düşünme ve problem çözmeye dönük hazırlık yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS