Genel Bilgi
Kod | G331 |
Ad | Hijyen ve Sanitasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Gıda sanayinde ve işletmelerde üretilen ürünlerin tüketiciye güvenli bir gsunulması için alınacak önlemlerin başında gelen hijyen ve sanitasyon uygulamalarının öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içinde mikrobiyal bulaşmalarla oluşan sorunlar, Gıdaların KirliliğiBu ders, mikroorganizmalar, biyofilm,Mikrobiyal bulaşmalarla oluşan sorunlar, Temizleme yöntemleri, Deterjan tanım ve özellikleri,Deterjan ve dezenfektan çeşitleri, işletme hijyeni, Personel hijyeni,Sanitasyon programları ve uygulaması,Hijyenik dizaynı içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
SARICAN, C. Gıda Sektöründe Hijyen. Akademik Gıda, 2(6), 5-7.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | mikroorganizmalar ve onların biyofilm formları ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Mikrobiyal bulaşmalarla oluşan sorunlar ve bunların kaynakları ve çözüm yolları hakkında farkındalık kazanır |
ÖÇ03 | Temizleme yöntemleri tartışıp Deterjan tanım ve özellikleriile çeşitlerinden haberdar olur |
ÖÇ04 | işletme hijyeni içinde hammaddeden başlayarak hava, su gibi etkenlerin etkilerinin önemini öğrenir ve işletme içindeki böcek, kemirgen vb ile savaşma yolları hakkında fikir sahibi olur. |
ÖÇ05 | Sanitasyon programları ve uygulamasının nasıl yapılacağını öğrenir |
ÖÇ06 | Personel hijyeninin bir işletmede çok önemli bir yere sahip olduğunu anlar ve bu konuda personele yönelik verilecek eğitimler hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | İşletmelerde Hijyenik dizaynın gerekliliklerini detaylı bir şekilde öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse yönelik tanım ve kavramlar; mikroorganizmalar, biyofilm | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Mikrobiyal bulaşmalarla oluşan sorunlar | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Gıdaların Kirliliği | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kir ve Temizlik | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Temizleme yöntemleri | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Deterjan tanım ve özellikleri | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dezenfeksiyon tanım ve özellikleri | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | İlgili ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Deterjan ve dezenfektan çeşitleri (1) | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Deterjan ve dezenfektan çeşitleri(2) | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Personel hijyeni | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Gıda endüstrisinde sanitasyon ve hijyen (hammadde ve katkılar hava ve su; suların temizlenmesi vs.) | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Hijyenik dizayn | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sanitasyon programları ve uygulaması | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Gıda ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemleri | İlgili ders notu ve kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili ders notu ve kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |