Genel Bilgi
Kod | P270 |
Ad | Mimarlık Bilgisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AHMET ÇİLEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
ÖZGÜR KARTUM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yapı ve çevresine ilişkin mimari tasarımların anlatılması, yapı kitlesinin çevresiyle beraber bütünlüğünün ve çevre içerisindeki mimari elemanların detaylandırılmasının öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Genel mimarlık kavramları, bunların detaylandırılması, insan ve insan boyutları. Mimaride antropometrik boyutların önemi ve yeri, Kullanıcı gereksinmeleri. İnsan-çevre ilişkileri, bina çevre etkileşim sorunları ve donatım elemanları. İç mekan, dış mekan ve kütle biçimleniş sorunları. Yapının zemin, taşıyıcı sistemleri. Düşey ve yatay yapı elemanlarının strüktürel ve konstrüktif yapısı. Yapı boşlukları ve düşey sirkülasyon elemanları. Çatı biçimlenmesi. Tek konut, toplu konut, tatil köyü, okul, üniversite kampüsü, alışveriş merkezi, endüstri binaları, havaalanı, yönetim binaları ve işlev şemaları. Binaların iç mekan fonksiyonlarına bağlı olarak çevre tasarımındaki temel tasar yaklaşımları ve bina tasarımıdır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Mimarlık Bilgisi, Neufert Yapı Tasarım Kitabı
Notlar
Mı̇marı̇ Proje Düzenleme Esasları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir mimari proje oluşum aşamalarını bilir. |
ÖÇ02 | Mimarlıkta kullanılan yapay materyalleri öğrenir. |
ÖÇ03 | Materyallerin kullanım şeklini öğrenir. |
ÖÇ04 | Materyallerin kullanım alanlarını öğrenir. |
ÖÇ05 | Yapı materyallerinin kullanım performanslarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, yapı bilgisinin önemi, yapının dış çevresiyle olan bağlantısı ve önemi | Alan hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yapı alanı ve kesitlerle yapı kavramlarının tanıtımı ve detaylandırılması | Örnek kesit alıştırmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yapı yatay kesitlerinin çizilmesi ve ölçü sisteminin gösterilmesi (I) | Kesitlerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Yapı düşey kesitlerinin çizilmesi ve ölçü sisteminin gösterilmesi (II) | Kesitlerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
5 | Yapı cephe görünüşlerinin çizilmesi ve ölçülendirilmesinin gösterilmesi | Cephelerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Planı, kesiti, cephe görünüşleri, çizilen ve ölçülendirilmesi yapılan yapının nokta detaylarının çizilmesi ve mimari kavram çeşitlerinin anlatımı | Cephelerin oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
7 | Yapılarda çatı oluşturulması, çeşitlerin detaylandırılması | Çatının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Proje çizimlerinin tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
9 | Yapı çerçevesinde yapılan ve yapıya ulaşımı sağlayan merdiven çeşitlerinin anlatılması, detaylarının çizilmesi | Yapısal elemanların belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Yapı çevresinde dolaşımı sağlayan yaya yolu çeşitlerinin anlatılması ve detaylandırılması | Merdivenler ve bağlantıların çizimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
11 | Yapı çevresinde koruma amaçlı çevre duvar ve çeşitlerinin anlatılması, detaylandırılması | Yaya yollarının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Yapı çevresinde oturma elemanları çeşitleri ve detaylandırılması | Duvarların oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Tüm işlenen konuları içeren proje çalışması yapılacak (I) | Oturma elemanlarının oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Tüm işlenen konuları içeren proje çalışması yapılacak (II) | Eskiz çalışmalarının tamamlanması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Tüm işlenen konuları içeren proje çalışması yapılacak (III) | Eskiz çalışmalarının tamamlanması ve kritiklerin düzeltilmesi | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje çizimlerinin tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje çizimlerinin tamamlanması | Ölçme Yöntemleri: Jüri Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |