Genel Bilgi
Kod | P353 |
Ad | Kentsel Planlama ve Tasarım |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ USLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere kentsel tasarım disiplininin tanıtılması, bu alandaki temel konuların ve güncel yaklaşımların anlatılması bu bağlamda kentsel mekanların tasarlanma ilkelerinin benimsetilmesi dünyamızda ve ülkemizde kullanılan kentsel planlama ve tasarım teknikleri ile trafik sorunları ve çözüm ilişkilerin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği
Kentsel tasarım disiplini, bu alandaki temel konuların ve güncel yaklaşımların kentsel mekanların tasarlanma ilkeleri, dünyamızda ve ülkemizde kullanılan kentsel planlama ve tasarım teknikleri ile trafik sorunları ve çözüm ilişkileri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları, haftalık olarak ÇÜBİS ortamında öğrenci ile paylaşılmaktadır.
Notlar
Çeşitli peyzaj tasarımı kataloğları ve örgün ağ kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şehir planlama ve kentsel tasarımdaki bazı temel kavramlar ile ilke, süreç ve kullanılan araçlar konusunda gerekli bilgileri edinir. |
ÖÇ02 | Kentsel açık ve yeşil alanların fonksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Sokak, kavşak, meydan gibi kentsel fiziki mekanların alt ölçeklerdeki düzenleme prensiplerini tasarım çalışmalrında kullanır. |
ÖÇ04 | Kentsel yeşil alan sistemlerini şehir planlama ile ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Kentsel fiziksel mekanların tasarımında uygulamaya dönük beceri kazanır. |
ÖÇ06 | Tasarımlarını kent estetiği ve kimliğini dikkate alarak geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İmar Mevzuatına Giriş: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Soyut Kavramlar Kamu yararı ve mülkiyet hakkı, Somut Kavramlar: Planlama Kanunları ve Yönetmelikler | Bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | İmar Mevzuatı: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Planlamada Kullanılan Birimler İmar Düzeni ve plan Notları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Ölçme Bilgisi: Genel Kavramlar ve Tanımlar, Kadastro, tapu, plan, ölçek, pafta harita, şev, yar, eşyükselti eğrisi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
4 | Kentsel Tasarım Öğeleri: Açık ve Yeşil Alanlar | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
5 | Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları: konut bahçeleri, çocuk bahçeleri, okul bahçeleri, mahalle parkları, spor alanları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
6 | Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları: meydanlar, semt parkları, kent parkları, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri, bölge parkları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
9 | Kentsel Tasarım Öğeleri:Yeşil alan planlama ilkeleri Kentsel yeşil alanların sınıflandırılması, tasarım ilkeleri ve standartları: Kentsel yeşil alan sistemleri-yeşil kuşak-yeşil kama-yeşil örgün | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Kent mobilyaları ve kent kimliği | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Kentsel Tasarım Öğeleri: Açık alanlar ile binaların ilişkileri ve Kentsel İmaj Noktaları (ı) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Kentsel Tasarım Öğeleri: Açık alanlar ile binaların ilişkileri ve Kentsel İmaj Noktaları (ıı) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Kentsel Tasarım Öğeleri: Kitle ulaşımı, Özel Araçlar, otoparklar ve mekanda yer seçimleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Proje Tartışmaları I | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Proje Tartışmaları II | Eskiz çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,12 | ||
AKTS | 5 AKTS |