P395 Ekolojik Tasarım Stüdyosu

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod P395
Ad Ekolojik Tasarım Stüdyosu
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CENGİZ USLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. CENGİZ USLU (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Ekolojik öge ve etmenleri farklı amaç ve kapsamdaki peyzaj tasarımlarında değerlendirebilme ve ekolojik koşullarla dengeli, sürdürülebilir, enerji etkin dış mekanlar tasarlayabilme bilgi ve becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Giriş ve temel kavramlar; Tasarım ölçütlerinin belirleyicileri olarak ekolojik öge ve etmenlerin tanımlanması: İklim ve biyoiklim, biyoiklimsel gönenç ve oluşturan koşullar, topoğrafya, toprak ve su koşulları, bitki örtüsü; Ekolojik ve enerji etkin tasarım ölçütleri: Enerji etkin en uygun yer seçimi kavram, kuram ve ölçütleri, enerji etkin en uygun yönlendirme kavram, kuram ve ölçütleri, dış yapısal kullanım alan ve mekanlarında konum, en-boy oranları, yükseklik, yoğunluk ve eksenel uzaklıklar, yüzey özellikleri-malzeme-renk-doku ilişkileri, su kullanımlarında kaynak, konum ve kullanma biçimi, yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanı çevresi, tasarım alanı içi, tasarım alanındaki yapısal ve kitlesel kullanım alanları çevresi enerji etkin bitkisel düzenleme ölçütleri; Ekolojik tasarımda yeni kavram, kuram ve teknolojiler, örnek uygulamalar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

M. F. ALTUNKASA, "Adana?da İklimle Dengeli Kentsel Yeşil Alan Planlama İlkelerinin Belirlenmesi ve Çok Amaçlı Bir Yeşil Alan Örneğinde Geliştirilmesi," Ç. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi , vol.5, no.1, pp.39-54, 1990, Altunkasa, 1987. Çukurova bölgesinde biyoklimatik veriler kullanılarak açık ve yeşil alan sistemlerinin belirlenmesi ilkeleri üzerinde bir araştırma. ÇÜ. Fen bilimleri, Doktora Tezi

Notlar

Çeşitli ekolojik peyzaj tasarımı kataloğları ve örgün ağ kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekolojik sistemleri etkileyen insan eylemlerine yönelik temel kavramları sıralar.
ÖÇ02 Ekolojik peyzaj tasarımına yönelik yaklaşımlara ve prensiplere yönelik bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Çevresel performansa dayalı tasarım çözümlerini yansıtan projelere yönelik eleştirel düşünebilme ve kavramsal düzeyde tartışır.
ÖÇ04 Peyzaja yönelik geliştirilen müdahalelerin çevresel etkilerine yönelik temel bilimsel kaynaklara ulaşır.
ÖÇ05 Gerçekleştirilmiş olan ekolojik tasarım projelerini değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve temel kavramlar. Bilgi paketinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Tasarım ölçütlerinin belirleyicileri olarak ekolojik öge ve etmenlerin tanımlanması: İklim ve biyoiklim, biyoiklimsel gönenç ve oluşturan koşullar. Tasarım ölçütlerine temel olacak verilerin elde edilmesi ve analizi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
3 Tasarım ölçütlerinin belirleyicileri olarak ekolojik öge ve etmenlerin tanımlanması: Topoğrafya, toprak ve su koşulları, bitki örtüsü. Tasarım ölçütlerine temel olacak verilerin elde edilmesi ve analizi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
4 Enerji etkin yer seçimi kavram, kuram ve ölçütleri. Yer seçimi ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
5 Enerji etkin yönlendirme kavram, kuram ve ölçütleri. Yönlendirme ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
6 Dış yapısal kullanım mekanlarında konum, en-boy oranları, yükseklik, yoğunluk ve uzaklıklar, yüzey özellikleri ile malzeme ilişkileri; malzeme etkin tasarım ilkeleri. Enerji etkin tasarım ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
7 Su kullanımlarında kaynak, konum ve kullanma biçimi. Enerji etkin/sürdürülebilir su kullanımı/tasarımı ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi
9 Yapısal alanlarda ekolojik tasarım ilkelerinin genel ve tasarım alanı özelinde değerlendirilmesi ve tartışma. Yapısal alanlarda ekolojik tasar ön kararlarının irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
10 Yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanı çevresi bitkisel düzenleme ölçütleri. Enerji etkin/sürdürülebilir bitkisel düzenleme ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
11 Yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanı içi bitkisel düzenleme ölçütleri. (I) Enerji etkin/sürdürülebilir bitkisel düzenleme ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
12 Yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanındaki yapısal ve kitlesel kullanım alanları çevresi bitkisel düzenleme ölçütleri. (II) Enerji etkin/sürdürülebilir bitkisel düzenleme ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
13 Yeşil alanlarda ekolojik tasarım ilkelerinin genel ve tasarım alanı özelinde değerlendirilmesi ve tartışma. Farklı karakterli yeşil alanlarda ekolojik tasar ön kararlarının irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
14 Ekolojik tasarım ölçütlerinin genel bir değerlendirmesi ve tartışma. Farklı karakterli yapısal kullanım alanların ve yeşil alanlarda tasar kararlarının oluşturulması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
15 Ekolojik tasarımda yeni kavram, kuram ve teknolojiler, örnek uygulamalar. Konu ile ilgili literatürün incelenmesi ve bulguların tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 04:52