Genel Bilgi
Kod | P395 |
Ad | Ekolojik Tasarım Stüdyosu |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ USLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ekolojik öge ve etmenleri farklı amaç ve kapsamdaki peyzaj tasarımlarında değerlendirebilme ve ekolojik koşullarla dengeli, sürdürülebilir, enerji etkin dış mekanlar tasarlayabilme bilgi ve becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Giriş ve temel kavramlar; Tasarım ölçütlerinin belirleyicileri olarak ekolojik öge ve etmenlerin tanımlanması: İklim ve biyoiklim, biyoiklimsel gönenç ve oluşturan koşullar, topoğrafya, toprak ve su koşulları, bitki örtüsü; Ekolojik ve enerji etkin tasarım ölçütleri: Enerji etkin en uygun yer seçimi kavram, kuram ve ölçütleri, enerji etkin en uygun yönlendirme kavram, kuram ve ölçütleri, dış yapısal kullanım alan ve mekanlarında konum, en-boy oranları, yükseklik, yoğunluk ve eksenel uzaklıklar, yüzey özellikleri-malzeme-renk-doku ilişkileri, su kullanımlarında kaynak, konum ve kullanma biçimi, yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanı çevresi, tasarım alanı içi, tasarım alanındaki yapısal ve kitlesel kullanım alanları çevresi enerji etkin bitkisel düzenleme ölçütleri; Ekolojik tasarımda yeni kavram, kuram ve teknolojiler, örnek uygulamalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. F. ALTUNKASA, "Adana?da İklimle Dengeli Kentsel Yeşil Alan Planlama İlkelerinin Belirlenmesi ve Çok Amaçlı Bir Yeşil Alan Örneğinde Geliştirilmesi," Ç. Ü. Ziraat Fakültesi Dergisi , vol.5, no.1, pp.39-54, 1990, Altunkasa, 1987. Çukurova bölgesinde biyoklimatik veriler kullanılarak açık ve yeşil alan sistemlerinin belirlenmesi ilkeleri üzerinde bir araştırma. ÇÜ. Fen bilimleri, Doktora Tezi
Notlar
Çeşitli ekolojik peyzaj tasarımı kataloğları ve örgün ağ kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekolojik sistemleri etkileyen insan eylemlerine yönelik temel kavramları sıralar. |
ÖÇ02 | Ekolojik peyzaj tasarımına yönelik yaklaşımlara ve prensiplere yönelik bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Çevresel performansa dayalı tasarım çözümlerini yansıtan projelere yönelik eleştirel düşünebilme ve kavramsal düzeyde tartışır. |
ÖÇ04 | Peyzaja yönelik geliştirilen müdahalelerin çevresel etkilerine yönelik temel bilimsel kaynaklara ulaşır. |
ÖÇ05 | Gerçekleştirilmiş olan ekolojik tasarım projelerini değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar. | Bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tasarım ölçütlerinin belirleyicileri olarak ekolojik öge ve etmenlerin tanımlanması: İklim ve biyoiklim, biyoiklimsel gönenç ve oluşturan koşullar. | Tasarım ölçütlerine temel olacak verilerin elde edilmesi ve analizi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Tasarım ölçütlerinin belirleyicileri olarak ekolojik öge ve etmenlerin tanımlanması: Topoğrafya, toprak ve su koşulları, bitki örtüsü. | Tasarım ölçütlerine temel olacak verilerin elde edilmesi ve analizi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Enerji etkin yer seçimi kavram, kuram ve ölçütleri. | Yer seçimi ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Enerji etkin yönlendirme kavram, kuram ve ölçütleri. | Yönlendirme ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Dış yapısal kullanım mekanlarında konum, en-boy oranları, yükseklik, yoğunluk ve uzaklıklar, yüzey özellikleri ile malzeme ilişkileri; malzeme etkin tasarım ilkeleri. | Enerji etkin tasarım ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Su kullanımlarında kaynak, konum ve kullanma biçimi. | Enerji etkin/sürdürülebilir su kullanımı/tasarımı ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
9 | Yapısal alanlarda ekolojik tasarım ilkelerinin genel ve tasarım alanı özelinde değerlendirilmesi ve tartışma. | Yapısal alanlarda ekolojik tasar ön kararlarının irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanı çevresi bitkisel düzenleme ölçütleri. | Enerji etkin/sürdürülebilir bitkisel düzenleme ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanı içi bitkisel düzenleme ölçütleri. (I) | Enerji etkin/sürdürülebilir bitkisel düzenleme ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Yeşil alan kullanımlarında enerji etkin yer seçimi, yönlendirme, biçim, hacım, doku, renk ve yoğunluk ilişkileri ve ölçütler: Tasarım alanındaki yapısal ve kitlesel kullanım alanları çevresi bitkisel düzenleme ölçütleri. (II) | Enerji etkin/sürdürülebilir bitkisel düzenleme ilke ve ölçütlerinin araştırılması ve tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Yeşil alanlarda ekolojik tasarım ilkelerinin genel ve tasarım alanı özelinde değerlendirilmesi ve tartışma. | Farklı karakterli yeşil alanlarda ekolojik tasar ön kararlarının irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Ekolojik tasarım ölçütlerinin genel bir değerlendirmesi ve tartışma. | Farklı karakterli yapısal kullanım alanların ve yeşil alanlarda tasar kararlarının oluşturulması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Ekolojik tasarımda yeni kavram, kuram ve teknolojiler, örnek uygulamalar. | Konu ile ilgili literatürün incelenmesi ve bulguların tasar alanında kullanılabilirliğinin irdelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Jüri Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |