HML232 Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML232
Ad Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Hakan ÇELİK


Dersin Amacı

Bu dersin amacı hemşire adaylarının epidemiyolojik ve klinik bilgiye dayalı bulaşıcı hastalıkları tanıyabilme, kontrol edebilme ve yönetebilme bilgi ve becerisini kazandırmak ve hemşirelik mesleğinde bu hastalıkların yönetiminin önemini kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Bulaşıcı hastalıklara giriş, bulaşıcı hastalık yapan etkenler, enfeksiyon zinciri, bulaşıcı hastalıkların klinik özellikleri, bulgu-belirtileri, kontrolü, korunma, el hijyeni, bağışıklama, bulaşıcı hastalıklar epidemiyolojisi, hava yolu ile, su ve besinlerle, deri ve mukoza yolu ile, cinsel yolla, kan ve kan ürünleri ile ve zoonotik yolla bulaşan hastalıklar, hastane enfeksiyonları ve yönetimi, bulaşıcı hastalıklarda risk grupları, uluslararası sağlık açısından bulaşıcı hastalıklar, veri kaynakları ve internet kullanımı

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Görak, G., Savaşer, S., & Yıldız, S. (2011). Bulaşıcı hastalıklar hemşireliği. İstanbul tıp kitabevi.

Notlar

Görak, G., Savaşer, S., & Yıldız, S. (2011). Bulaşıcı hastalıklar hemşireliği. İstanbul tıp kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bulaşıcı hastalık yapan etkenleri sınıflar.
ÖÇ02 Enfeksiyon zincirini tanımlar.
ÖÇ03 Bulaşıcı hastalıkların klinik özellikleriyle bulgu-belirtilerini sayar.
ÖÇ04 Bağışıklamanın önemini anlatabilmeli ve ülkemizdeki bağışıklama programını sıralar.
ÖÇ05 Epidemiyolojinin tanımını yapabilmeli, epidemiyolojik ölçütleri ve temel sağlık göstergelerini sayabilir, hesaplayabilir ve yorumlar.
ÖÇ06 Bulaşıcı hastalıkların epidemiyolojik açıdan sınıflandırabilmeli ve hemşirelik yaklaşımlarını sayar
ÖÇ07 Bulaşıcı hastalıklarda risk gruplarını sayar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bulaşıcı hastalıklara giriş, bulaşıcı hastalık yapan etkenler, enfeksiyon zinciri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Bulaşıcı hastalıkların klinik özellikleri, bulgu-belirtiler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Bulaşıcı hastalıkların kontrolü: korunma, el hijyeni, bağışıklama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Bulaşıcı hastalıklar ve epidemiyoloji Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Toplumda sık görülen bulaşıcı hastalıklar, salgınlar, Dünyada ve ülkemizdeki durum Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Hava yolu ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Su ve besinlerle bulaşan hastalıklar, ishalli hastalıklar ve hemşirelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Deri ve mukoza yolu ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ve hemşirelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kan ve kan ürünleri ile bulaşan hastalıklar ve hemşirelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Zoonotik hastalıklar ve hemşirelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bulaşıcı hastalıklar ve yataklı tedavi kurumlarında hemşirelik, Hastane enfeksiyonları ve yönetimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bulaşıcı hastalıklarda risk grupları ve hemşirelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Turist sağlığı ve uluslararası sağlık açısından bulaşıcı hastalıklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS