JZ305 Jeokimya

4 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ305
Ad Jeokimya
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA AKYILDIZ


Dersin Amacı

Dünya ve evrendeki elementlerin oluşumu, Elementlerin kayaçlardaki dağılımı, davranışları, jeolojik olayların kimyasal yöntemlerle incelenmesini, maden yataklarının oluşumu sırasındaki kimyasal reaksiyonların anlaşılması, Verilen herhangi bir mineral parajenezinin duraylılık alanlarını hesaplayabilmesi, amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Elementler: Genel bilgiler, peryodik tablo, elementlerin kökeni,yıldızların gelişimi, hidrojen yanması, büyük patlama, elementlerin jeokimyasal sınıflandırılması, İyon yarıçapı, kimyasal bağlar, koordinasyon prensibi, iyonik potansiyel, yer değiştirme, Meteoritler: Termodinamik; Sistem, termodinamiğin 1. ve 2. Yasaları, Mineral Duraylılık Diyagramları, İzotop ders anlatımı, uygulamalar yöntemi ile anlatılmaktadır

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Hüseyin Öztürk Jeokimya ders notu Akçay, M. 2002, Jeokimya: Temel kavramlar ve uygulamaya aktarımları

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Atom, elementlerin kökeni, periyodik cetveli bilir
ÖÇ02 Yeryuvarının tüm katmanlarının mineralojik ve kimyasal bileşimlerini tanımlayabilir
ÖÇ03 Minerallerin oluşum nedenlerini sıralayabilir ve gerekli kimyasal reaksiyonları yazabilir.
ÖÇ04 Verilen herhangi bir mineral parajenezinin duraylılık alanlarını hesaplayabilir, oluşum koşullarını yorumlayabilir ve sonuçları grafiksel olarak sunabilir.
ÖÇ05 İzotop kavramını ve uygulamalarını bilir.
ÖÇ06 Jeokimyasal prospeksiyon nedir bilir.
ÖÇ07 Meteorit nedir ve sınıflandırmasını bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Jeokimyaya giriş: Tarihçe, konular, kapsam Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Elementler: Genel bilgiler, peryodik tablo, elementlerin kökeni,yıldızların gelişimi, hidrojen yanması, büyük patlama, elementlerin jeokimyasal sınıflandırılması Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İyon yarıçapı, kimyasal bağlar, koordinasyon prensibi, iyonik potansiyel, yer değiştirme Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Meteoritler: Sınıflandırma, kondiritlerin mineralojik ve kimyasal bileşimleri, meteoritlerin kökeni, meteoritlerin yeryuvarının oluşumu ile ilişkileri Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
5 Yeryuvarının bileşimi: Çekirdek, manto, kıtasal kabuk, okyanusal kabuk, bu farklı ortamların mineralojik ve kimyasal bileşimleri, yavaş ve hızlı açılmalı okyanus ortası sırtlar, mağma oluşumu Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Yeryuvarının bileşimi: Çekirdek, manto, kıtasal kabuk, okyanusal kabuk, bu farklı ortamların mineralojik ve kimyasal bileşimleri, yavaş ve hızlı açılmalı okyanus ortası sırtlar, mağma oluşumu (5. Haftanın devamı) Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Asitler ve bazlar: Reaksiyonlarda denge kavramı, çözünme, asitlerin ve bazların çözünmesi, hidroliz, amorf silisin çözünmesi, tuzların çözünmesi Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Ara Sınav sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aktivite ve Konsantrasyon, mineral çökelimi ve çözünmesi, doygunluk indeksi Ders notu -kitap ilgili bölüm okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Termodinamik; Sistem, termodinamiğin 1. ve 2. yasaları, Gibbs serbest oluşum enerjisi, serbest enerjinin sıcaklık ve basınçla değişimi, denge sabitinin sıcaklıkla değişimi okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Mineral Duraylılık Diyagramları: Genel bilgiler, doğada Eh-pH değerleri, Eh-pH diyagramlarının hazırlanması okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Mineral Duraylılık Diyagramları: Eh-pH ve gaz basıncı diyagramları, Fe ve Mn minerallerinin duyarlılık alanları, çözünme ve kısmi basınç diyagramlarının hazırlanması, diyagramların yorumlanması okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Temel Kavramlar, gösterge ve iz elementler, birincil jeokimyasal dağılım ve örnekleme yöntemleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 İzotop nedir ,çeşitleri Maden yataklarındaki Kullanımı okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 İzotop uygulamaları okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 9 9
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS