Genel Bilgi
Kod | JZ318 |
Ad | Sondaj Tekniği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TOLGA ÇAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TOLGA ÇAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kaya ve zemin sondajları sınıflamaları ve loglama becerileri kazanır. Amaçlarına göre sondaj yöntemleri ve aşamalarını öğrenmek.
Dersin İçeriği
Sondaj yöntemleri ve mühendislik uygulamalarında gerekli olan temel yeraltı jeolojisi ile ilgili bilgi sahibi olur.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yeraltı jeolojisine ilişkin veri toplamada bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Mühendislik projelerine uygun sondaj yöntemi seçimi ve değerlendirmesi yapma yeteneği kazanır. |
ÖÇ03 | Proje amaçlarına uygun sondaj yöntemi seçimini yapabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik uygulamalarında sondajın önemi, gelişimi ve tarihçesi. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sondaj ana işlemleri; kazı, boşaltma, taşıma ve güç aktarımı. Sondajların derinlik, delik çapı ve amaçlarına göre sınıflandırılması. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yöntemlerine göre sondajların sınıflandırılması; darbeli sondaj. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Döner sondaj ilkeleri, delme, taşıma ve dolaşım dizisi elemanları. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sondaj sıvıları, düz ve ters dolaşımlı sondajlar, havalı, tepeden dönerli ve turbo sondajlar | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Döner sondaj gereçleri ; matkaplar, genişleticiler ve yardımcı gereçler. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Mühendislik jeolojisi çalışmalarında kaya ve zeminlerin sınıflandırılması ve tanımlanması. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Jeoteknik amaçlı sondajların planlaması, veri toplama. Jeoteknik etüd ve yapı sondajları. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Temel sondajlarında yapılan yerinde deneyler ve SPT ve CPT deneyleri ile sığ temellerin taşıma gücü. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
11 | Maden sondajları ve makinalı yeraltı kazıları. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Su sondajları, tasarım, borulama, yalıtım, çakıllama, yıkama, geliştirme ve su verim deneyleri. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Enjeksiyon sondajları ve enjeksiyon işlemleri | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sondaj makinalarında kapasite. | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sondaj çalışmalarında verimlilik ve zorluklar (dolaşım bozukluğu, yıkılma, şişme, erime, düşeyden sapma) | Literatür çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |