Genel Bilgi
Kod | JZ322 |
Ad | Saha Jeolojisi 2 |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulama Dönemi Dersi (Öğretmenlik Uyg. vb.) |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bahar döneminde verilen Saha Jeolojisi II dersinde, arazide çalışmak için gerekli bilgilerin öğretilmesi. Bu derste öğrencilere saha ile ilgili bütün genel pratik bilgiler arazide verilir. Kayaç yapılarının ve özelliklerinin öğretilmesi, Harita yapımı, stratigrafik kesit ölçümü öğretilir. Yapılan haritalar üzerindeki yapısal unsurları yorumlayabilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Saha Jeolojisi I de teorik olarak verilen saha inceleme metotlarının uygulanması Saha malzemeleri ve pusulanın kullanımı Cihet ölçümü ve poligon kapama uygulaması Topografik haritaların kullanımı, arazide belirlenen bir noktanın yerinin belirlenerek harita üzerinde gösterilmesi Kaya sınırlarının ve panel diyagramların çizilmesi Jeolojik haritalama yöntemleri litostratigrafik birimlerin belirlenmesi Örnekleme yöntemleri, jeolojik enine kesit çizimi Şematik kesitler ve panoramik diyagramlar Brunton Pusula, şeritmetre ve Jakob çubuğu ile stratigrafik kesit ölçümü.
Dersin Ön Koşulu
JZ 309 Saha Jeolojisi I
Kaynaklar
Altınlı, İ.E., 1982. Saha Jeolojisi Derlemesi. İstanbul Üniversitesi, Yer Bilimleri Fakültesi. İstanbul
Notlar
Ders konusu ile ilgili kitap, makale ve diğer yayınlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler teorik olarak sahada jeolojik çalışmalara nasıl başlayacaklarını bilir. |
ÖÇ02 | Pusula kullanımını bilir. |
ÖÇ03 | Öğrenciler topografik ve jeolojik enine kesit çizmeyi; dikme kesit ve sedimantolojik log çizmeyi bilir. |
ÖÇ04 | Harita yapma teknikleri ve V kaidesini bilir. |
ÖÇ05 | Düzlemsel ve çizgisel yapıların konumlarını belirler. Nasıl oluştuklarını kavrar. |
ÖÇ06 | Jeolojide kullanılan bütün sembol ve simgeleri bilir ve sahadaki problemleri çözer ve yorumlar. |
ÖÇ07 | Üç boyutlu düşünme yeteneğini kazanır. |
ÖÇ08 | Jeolojik inceleme sonucu, çalışma alanı hakkında rapor hazırlamayı kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Jeolog pusulası ve arazi malzemeleri kullanımı, düzlemsel-çizgisel yapı ölçümü, poligon kapama | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Haritalama için V kuralı uygulamaları, Balcalı dolayı jeolojisi, Jeolojik/zemin etüd-raporu | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Salbaş-Kuzgun civarı farklı stratigrafik birimlerin tanıtımı, V kuralı, litoloji tanıtımı | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Farklı stratigrafi birimlerin tanıtımı, Balcalı-Kaplankaya kesiti-Sedimantoloji-paleontoloji | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Farklı Krono-Litostratigrafi birimleri tanıtımı, Karaisalı-Hacıkırı kesiti, Nergizlik göleti | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Farklı Krono-Litostratigrafi birimleri tanıtımı, Osmaniye-Süleymandede kesiti, sahada kalsit-dolomit ayırdı | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Farklı Krono-Litostratigrafi birimleri tanıtımı, Bahçe-İndere kesiti, Sahada kalsit-dolomit ayırdımı, Stratigrafik kesit ölçümü | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Jeolojik harita alımı, Ofiyolitik kayaçlarda saha çalışması ve arazide kromit aramacılığı (Mersin ofiyoliti ve melanjı) | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Jeolojik harita alımı, Tektonik uygulama, Kesit ölçümü, türbiditlerin tanıtımı Baraj inşaatı | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Delihalil volkanizması, Misis yükselimi, Türbiditik arazide saha çalışması, demirli mangan madeni; Liman inşaatı, malzeme ocakları | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Jeolojik harita alımı (Paleozoyik-Tersiyer yaşlı birimlerde) | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Jeolojik harita alımı, Ecemiş Fay Kuşağı (Niğde-Çamardı dolayı), metamorfik kayaçlarda saha çalışması (Niğde metamorfitleri) | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mağmatik-Metamorfik kayaçlarda uygulama, Otoyol | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Adana Baseninin Jeolojisinin genel gözden geçirilmesi | Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |