JS425 Jeotermal Alanların Elektriksel Yöntemlerle Belirlenmesi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JS425
Ad Jeotermal Alanların Elektriksel Yöntemlerle Belirlenmesi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK


Dersin Amacı

Öğrenciler jeotermal alanların elektrik ve elektromanyetik yöntemler kullanılarak tespit edildiğini öğrenir.

Dersin İçeriği

Jeotermal enerji nedir , Jeotermal enerjinin önemi ve kökeni, Jeotermal rezervuar, Jeotermal enerjinin oluştuğu alanlar. Jeotermal alanlarda sıcaklıkla değişen fiziksel parametreler. Jeotermal sistem türleri. Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özellikleri, Hidrotermal alterasyonlar, Sıcak ve mineralli sular, Jeotermal enerji üretimi, Jeotermal araştırmalardaki jeofizik yöntemler, Rezistivite yöntemi, Dogal Potansiyel yöntemi (PS), Geçici elektomanyetik yöntem (TEM), CSAMT yöntemi, Yapay kaynaklı manyetotellürik yöntem, Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntem. Jeotermal Sondaj, Jeotermal kanunu.

Dersin Ön Koşulu

Genel Jeoloji ve Tektonik derslerini almış olmak.

Kaynaklar

Ders Notu: Jeotermal Alanların Elektriksel Yöntemlerle Araştırılması.

Notlar

Konularla ilgili web ortamındaki güncel çalışmalar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Jeotermal saha, jeotermal sistem, Jeotermal anomali ve Jeotermal rezervuar tanımlamalarını öğrenmesi.
ÖÇ02 Jeotermal ortamları tanımlaması.
ÖÇ03 Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özelliklerini öğrenmesi.
ÖÇ04 Jeotermal sahaların elektrik yöntemlerle tespitini öğrenmesi.
ÖÇ05 Jeotermal sahaların elektromağnetik yöntemlerle tespitini öğrenmesi.
ÖÇ06 Jeotermal alanlarda su içeriğinin önemini kavrama.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. 2
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir. 2
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Jeotermal enerjinin kökeni ve oluşumu. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
2 Ülkemizdeki jeotermal alanların genel özellikleri. Türkiye de ki suların jeokimyasal karakteristikleri. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
3 Jeotermal ile ilgili kavramlar (Jeotermal anomali, jeotermal saha, jeotermal gradyan, jeotermal sistem, vb), Jeotermal rezervuar modelleri. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Hidrotermal alterasyonlar. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
5 Jeotermal alanlarda uygulanan elektrik ve elektromanyetik yöntemlere giriş. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Jeotermal sahalarda Rezistivite yöntemi. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Jeotermal sahalarda Dogal Potansiyel yöntemi. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Jeotermal sahalarda Geçici Elektomanyetik Yöntem Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Jeotermal sahalarda CSAMT yöntemi. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 Jeotermal sahalarda Yapay Kaynaklı Manyetotellürik yöntem. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
12 Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntem. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 İyi bir Jeotermal saha modeli nasıl olmalıdır, Jeotermal sistem ve çevre. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
14 Jeotermal sondaj. Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
15 Jeotermal kanunu Öğrenci ilgili ders notunu okur ve web sitelerini araştırır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS