MIM234 Şehirciliğe Giriş

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM234
Ad Şehirciliğe Giriş
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ


Dersin Amacı

Tarihsel süreç içerisinde kent planlama yaklaşımlarını tartışabilme, Türkiye ölçeğinde imar kanunu ve kentsel ölçekteki ilgili kanunlar hakkında bilgi edinme ve kentlerin biçimlenmesini sorgulayabilme

Dersin İçeriği

Kent planlamanın evrimi, ülkemizde kent planlama, yasal mevzuat, taşıt ulaşımı ve otopark çözümleri

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Childe G (1992) Kendini Yaratan İnsan, Varlık, İstanbul. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul. Rasmussen SE (2020) Şehirler ve Yapılar, Arketon, İstanbul.

Notlar

Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon, İstanbul. Fishman R (2016) Yirminci Yüzyılda Kent Ütopyaları: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright ve Le Corbusier, Daimon, İstanbul. Ünlü T (2017) “Mekanın Biçimlendirilmesi, Kentsel Planlama ve Plancı”, Özdemir, S. S., Özdemir Sarı, Ö. B., Uzun, N. (ed), Kentsel Planlama: Kavramlar, Konular ve Güncel Tartışmalar, İmge, Ankara, s. 95-126.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kentsel tasarım, kentsel gelişme ve iyileştirme hakkında edindiği bilgiyle kavramları açıklar
ÖÇ02 Küçük ölçekte kent planlama, uygulama ve denetim yapabilecek bilgiyi kullanır,
ÖÇ03 Yürürlükteki resmi düzenlemeleri anlayıp, açıklar.
ÖÇ04 Kentsel ölçekte tasarlama yaklaşımlarını öğrenir ve değişik ölçek ve kapsamlarda kentsel tasarım ve şehircilik proje önerileri hazırlayabilme ve sunabilme becerisi kazanır
ÖÇ05 Hareketli ve duran araç trafiği problemlerinin çözümü ve otopark tasarlama konusunda beceri kazanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genel Giriş İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Tarih öncesi dönemler ve uygarlıklar İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Antik Dönem Kentleri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ortaçağ Kentleri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Rönesans Kentleri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Barok Kentleri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sanayi Devrimi Kentleri İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İlgili okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sanayi Devrimine Tepki Akımlar İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Modern Kent Planlama İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Postmodern/Sürdürülebilir Kent Planlama İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Osmanlı Kenti İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkiyede Kent Planlama İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 İmar Kavramı ve Yasal Mevzuat İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Ulaşım-otopark İlgili okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS