HMS111 Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS111
Ad Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacıcinsel sağlık, üreme sağlığının tanımı Dünya ve Türkiye de Cinsel sağlık Üreme Sağlığı durumu ölçütler ve bütünselyaklaşımla sunulan cinsel sağlık, üreme Sağlığı hizmetlerikonusunda bilgikazanmak

Dersin İçeriği

Bu derste üreme sağlığı, cinsel sağlık, özel durumlarda cinsellikle ile ilgilikonular yeralır

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Büyükkayacı Duman N. (2020). Cinsel sağlık. Nobel Tıp Kitabevleri.

Notlar

Nazik E. (2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hemşireliği (s.433- 50) Ankara :Akdemisyen Kitabevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cinsel Sağlıkla ilgili kavramları açıklar
ÖÇ02 Normal cinsel yanıt siklusunu bilir
ÖÇ03 Güvenli cinsellik konusunu tartışır
ÖÇ04 Kadında ve erkekte cinsel sağlık sorunlarını açıklar
ÖÇ05 Gebelik, postpartum, perimenopozal ve yaşlılık döneminde dönemde cinsellik konularını bilir
ÖÇ06 Histerektomi, mastektomi, kanser tedavisi vb durumlarda cinsellik konularını tartışır
ÖÇ07 Cinsel sağlık ile ilgili eğitim verir.
ÖÇ08 Cinsel sağlık yönünden danışmanlık modellerini kullanır.
ÖÇ09 Cinsel sağlığa yönelik toplumsal bakış açısını açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Cinsel sağlık/üreme sağlığı tanımlar konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Üreme sağlığı ile ilgili teme göstergeler konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ülkemizde ve dünyada üreme sağlığı hizmetleri konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Üreme sağlığı politikaları konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Gelişim dönemlerive üreme sağlığı/cinsel sağlık konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Cinsellik, cinsel sağlıkve sorunları konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Güvenlicinsellik konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav(YazılıSınav/ Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest) Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Cinselkimliksorunlarıve hemşirelikyaklaşımlar konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Özel durumlarda cinsellik konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 gebelik, kanser, menopoz vs) konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Cinsel sağlık eğitimi konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Üreme sağlığı eğitimi konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Cinsel sorunların tanımı konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Cinsel sorunu olan bireye hemşirelikyaklaşımı konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav(YazılıSınav/ Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest) Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav(YazılıSınav/ Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest) Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 11:21