Genel Bilgi
| Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
| MİMARLIK PR. | |
| Kod | MIM437 |
| Ad | Ekolojik Mimarlık |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TOLGA UZUN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. TOLGA UZUN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevreye duyarlı yapı tasarım bilgisine sahip olmak
Dersin İçeriği
Ekolojik tasarım kriterleri/ Uygulama ,tasarımı, kullanım süreçleri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Pearson, D. (1989). The Natural House Book Creating a Healthy Harmonious and Ecologically Sound Home. London: Conran Octopus. Schmitz-Günther, T. (Ed.). (1998). Living Spaces: Sustainable Building and Design. Cologne: Könemann.Vale, B. ve Vale, R. (2000). The New Autonomous House: Design and Planning for Sustainability. London Thames and HudsonPearson, D. (1989). The Natural House Book: Creating a Healthy, Harmonious and Ecologically Sound Home. London: Conran Octopus. Schmitz-Günther, T. (Ed.). (1998). Living Spaces: Sustainable Building and Design. Cologne: Könemann.Vale, B. ve Vale, R. (2000).
Notlar
The New Autonomous House: Design and Planning for Sustainability. London: Thames and Hudson
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Ekolojik terimlerin yabancı dil bilgisine sahip olur. |
| ÖÇ02 | Ekolojik mimarlık alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım yapar. |
| ÖÇ03 | Doğal kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını sağlar |
| ÖÇ04 | Sürdürülebilir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar yönetir . |
| ÖÇ05 | Ekolojik Mimarlık ile ilgili bilinç oluşturur ve sürdürülebilir yaşamı sağlayacak becerilere sahip olur. |
| ÖÇ06 | Ekolojik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar. |
| ÖÇ07 | Ekolojik Mimarlık alanında tasarım çalışmaları yapar, sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. |
| ÖÇ08 | Karşılaştığı cevresel problemlere karşı mimari tasarım sürecinde çözüm arar ve yönetir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimari teknik çizim ve sunum yapabilme, dijital teknolojileri kullanma, üç boyutlu model yapma, tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade edebilme ve görsel iletişim tekniklerini kullanır. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin kullanımını anlama, eleman, bileşen ve malzeme ölçeğinde özelliklerini yorumlama, tasarımda uygun olanını seçme, uygulamada bir araya gelişlerinin temel ilkelerini anlar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık alanı ile ilgili herhangi bir çalışmayı bireysel olarak planlar, projelendirir ve bağımsız olarak yürütme, teknik döküman hazırlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurların etkisini anlar, yorumlar, kavramlarla açıklar, mimari ilkeleri bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir, değerlendirme ve uygular. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini açıklar, değerlendirir ve çözümler. | 5 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Strüktürlerin düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerini anlar, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimlerini açıklama ve taşıyıcı sistem uygulamalarını yorumlama, uygun taşıyıcı sistemi seçer ve kullanır. | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri anlar ve kullanır. | 5 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarından, örnek uygulamalardan veri toplama, değerlendirme, tanımlar, karşılaştırır, sentezleyerek öneri geliştirir. | |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevreyi tanımlama, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlar, gerekli teknikleri uygular. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajının çıkartılması, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile ilişkilendirilerek yapı maliyetini belirler, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerini belirleme, kaynak araştırması yapma, bilgiye ulaşma ve veri tabanlarını kullanır, yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimini sağlar. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturma ve tasarım verilerinin sürdürülebilir kullanımını sağlar. | 4 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izler, düzenler, proje hazırlar ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip eder. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluğunu anlar. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini anlamak için veri toplar, değerlendirir ve yorumlar. | 4 |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Ekolojinin tanımı / Mimarlıkta ekolojinin tanımı | Hazır bulunuş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Yeni tasarımlarda ekolojik tasarım ilkelerinin irdelenmesi | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Eski binaların çağdaş kullanım kriterleri doğrultusunda yeniden kullanımları | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Akıllı binaların tasarımlarında ekolojik ilkelerin irdelenmesi | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Yurtiçi ve yurtdışı örneklerinin irdelenmesi | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Doğal kaynakların tüketimi, çevre ve insan sağlığı,enerji üretimi ve mimarlık | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Ekolojik bina tasarımı, kullanımı prensip ve stratejileri | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Bireysel Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Ekolojik bina tasarımının gelişimi | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Mevcut çevre ve yeni tasarımlar için çözüm araştırmaları | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Akıllı binalarda ekolojik ilkelerin incelenmesi | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Ekolojik tasarımlarla bütünleşen mimari elemalar | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Ekolojik tasarımda çağdaş konstrüksiyon elemanlarının kullanım ilkeleri olanaklarının araştırılması | Ders notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Yurtiçi örneklerinin irdelenmesi | Bireysel Ödev Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Yurtdışı örneklerinin irdelenmesi | Bireysel Ödev Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sunumu için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final Sunumu için hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||