BTEZ204 Bilişim Etiği ve Güvenliği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BTEZ204
Ad Bilişim Etiği ve Güvenliği
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. OZAN ŞENKAL


Dersin Amacı

Bu ders bilişim teknolojilerinde etik konusuna yoğunlaşmaktadır. Ayrıca, derste bilişim etiği bilgi teknolojileriyle ilgili olarak ahlaki, yasal ve sosyal yanlarıyla ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği

Etik ve bilişim teknolojilerine giriş; etik değerler ve kavramlar, etik teorilerin yapısı. Profesyonel etik ve sorumluluk. Güvenlik ve ağ etiği. Kişisellik ve internet ortamları, kişisellik ve güvenlik. Entelektüel mülkiyet ve atik değerler. Telif patent hakları koruma yöntemleri, telif hakları ve profesyonel sorumluluk ve lisans anlaşmaları. Güvenlik sorunları; hacking ve cracking. Internet be bilişim ortamlarında yargılama sorunları. Internet ve suçlular. Elektronik Ticaret. Grişimciliki yenilikçilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık ve bilişim etiği.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

H. Ferhan Odabaşı, Şenay Ozan Leymun (Editörler). Bilişim Etiği ve Güvenliği, Nobel Akademik Yayıncılık, Aralık, 2019

Notlar

Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları/sunular


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilişim etiğini özümseyerek açıklar
ÖÇ02 Profesyonel hayatlarını yasalara göre düzenler.
ÖÇ03 Profesyonel hayatlarında kişisellik ve güvenlik kurallarını uygular
ÖÇ04 Entelektüel mülkiyet haklarıyla ilgili davranışlarını değerlendirir.
ÖÇ05 Internet ve bilgi teknolojileri ile ilgili suç ve suçlara karşı tedbir almayı bilir.
ÖÇ06 Grişimciliki yenilikçilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık edinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar ve Öğretim teknolojileri alanının gerektirdiği temel değerleri, ilkeleri, kanun, yönetmelik ve etik kuralları bilir ve bunlara uygun davranır. 2
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme ve Öğretme, Öğretim teknolojileri, Bilişim teknolojileri ile ilgili ana akım kuramları, yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim öğretim sorun veya faaliyetlerinin gerektirdiği öğretim teknolojilerini seçer ve kullanır. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alan öğretimine yönelik etkinlikler düzenler ve uygun öğretim materyallerini geliştirir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal bilgileri öğrenme ortamlarında çözüm amaçlı kullanır . 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenme ve öğretme problemlerini belirler ve çözümleri tasarlar, bu tasarıma uygun yöntemleri seçer ve uygular.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ülkemizde ve dünyadaki güncel sorunları ve değişimleri takip edip, yakın gelecekteki toplumun gerektireceği bilgi ve becerileri edinme amacıyla öğrenme ve kendini geliştirme faaliyetlerine girişir. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni durumlarda yeni öğrenme görevleri üstlenir ve bir öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağıtımında sorumluluk alır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. Paydaşlarla işbirliği içinde verimli bir ortak çalışma ortamı yaratır ve sürdürür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilgi ve İletişim Teknolojileri derslerini okutabilecek ve diğer öğretmenlere destek olacak düzeyde yazılım ve donanım bilgisine sahiptir; bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu teknolojileri kullanarak iletişim kurar.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğretim teknolojileri alanı kapsamında, toplumun güncel sorunlarını çözmeye yönelik bireysel ve grup projeleri üretir .
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır, farklı kaynaklardan edindiği bilgilerin doğruluğunu ve güncelliğini değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenmeyi öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve disiplinler arası gruplarda etkin olarak çalışır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ortaya çıkan yeni teknolojileri öğrenir, kullanır; Öğretim teknolojileri temellerine uygun olarak bu yeni ortamlara uyumlu içerikler hazırlar ve öğrenmede etkili olacak şekilde sunar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzaktan öğrenme kuramlarını bilir ve ana-akım uzaktan öğrenme uygulamalarını, ortam, araç, platform ve teknolojilerini öğrenme ve öğretme amaçlı olarak kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilişim Etiğine Giriş İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Etik Kavramları ve Kuramları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Profesyonel Etik ve Sorumluluk İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Benzetim
4 Sorumluluk İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Gösteri
5 Mahremiyet ve Bilişim Ortamları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
6 Mahremiyet ve Güvenlik İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Fikri Mülkiyet ve Bilişim Etiği İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
8 Ara Sınav İlgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Telif ve Patent Hakları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
10 Lisans Anlaşmaları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Internet ve Bilişim Suçları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Elektronik Ticaret ve Bilişim Suçları. Bilişim teknolojileri, sosyal problemler, ve toplumsal Etkiler. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Grişimciliki yenilikçilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık ve bilişim etiği. İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Bilişim Suçları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Bilişim Suçları ve Önlemleri İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS