MMB208 Malzeme Bilimi 2

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MMB208
Ad Malzeme Bilimi 2
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ABDULKADİR YAŞAR


Dersin Amacı

Bu dersin amacı çeliklere uygulanan ısıl işlemler ile ilgili temel kavramları öğretmek, bu temel bilgileri kullanarak tasarım ve imalat için malzeme özelliklerini iyileştirebilme kabiliyeti kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Saf demir için ısıl dönüşüm diyagramı ve kristal yapıları. Demir-karbon denge diyagramı. Zaman-sıcaklık dönüşüm diyagramları. Perlit, beynit ve martenzit oluşumları oluşumu. Sertleştirilebilme. Çeliklere uygulanan ısıl işlemler. Tavlama işlemleri. Sertleştirme. Sertleştirme sonucuna etki eden faktörler; ısıtma ortamı, ısıtma hızı, bekletme süresi, sertleştirme sıcaklığı. Sertleştirmede kullanılan soğutma metotları; Doğrudan soğutma, martemperleme, östemperleme. Soğutma ortamları; su, tuzlu su, yağ, su bazlı polimer sıvılar, hava. Yüzey sertleştirme işlemleri; alevle sertleştirme, indüksiyon ile sertleştirme. Karbürleme ve karbürleme sonrası uygulanan ısıl işlemler, nitrürleme, karbonnitrürleme. Tasarımın ısıl işlemlerdeki rolü ve ısıl gerilmeler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Malzeme Bilimi, Prof.Dr. Abdulkadir YAŞAR Ders Notları

Notlar

Prof.Dr. Melih BAYRAMOĞLU Ders Notları,  Steel and its Heat Treatment by Karl-Erik Thelning  Materials and Processes in Manufacturing by E. Paul Degarmo, J.Temple Black and Ronald A. Kohser Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, William F. Smith, çeviren ve uyarlayan N.G. Kınıkoğlu The Science and Design of Engineering Materials by J. P. Schaffer, A. Saxena, S.D. Antolovich, T. H. Sanders and S. B. Warner


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Demir-Karbon Denge Diyagramını, Zaman-Sıcaklık Dönüşüm Diyagramlarını ve bu diyagramların ısıl işlemlerde kullanımının önemini kavrar.
ÖÇ02 Sertleştirilebilme kabiliyetinin nasıl belirlenebileceğini anlar ve elde edilen sonuçları pratikteki uygulamalar için yorumlayabilir
ÖÇ03 Alaşım elementlerinin sertleştirilebilme kabiliyetine etkilerini kavrar
ÖÇ04 Metallerin yapısı ile malzeme özellikleri arasındaki ilişkileri yorumlayabilir,
ÖÇ05 Isıtma ve soğutmada oluşacak yapısal dönüşümleri yorumlayabilir,
ÖÇ06 Isıl işlem parametrelerinin elde edilecek yapı ve özelliklere etkilerini yorumlayabilir,
ÖÇ07 Tasarım ve imalatta istenilen malzeme özellikleri için ısıl işlem yöntemi seçebilir,
ÖÇ08 Herhangi bir ısıl işlem sonrası elde edilebilecek özellikleri yorumlayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Demirin dönüşüm diyagramı, ferrit ve östenitin kristal yapıları ve özellikleri İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2 Demir karbon denge diyagramı, sade karbonlu çeliklerde yavaş ısıtma ve soğutma sonucu oluşan yapılar ve özellikleri İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3 Zaman sıcaklık dönüşüm ve İzotermal dönüşüm ve sürekli soğuma dönüşüm diyagramları İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Sertleşme kabiliyeti ve sertleşme kabiliyeti ile ilgili verilerin belirlenmesi ve kullanımı İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
5 Çeliğin ısıl işlemine giriş, östenitleştirme, küreselleştirme ve yeniden kristalleşme işlemleri İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
6 Gerilim giderme, yumuşatma tavı ve normalizasyon işlemleri İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Sertleştirme işlemi; ısıtma ortamı, ısıtma hızı, sertleştirme sıcaklığı ve bekletme süresinin etkileri İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Arasınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğrudan soğutma, martemperleme, ostemperleme ve temperleme işlemleri, soğutma ortamları İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10 Yüzey sertleştirme işlemleri; Karbürleme, karbürleme yöntemleri ve karbürleme sonrası uygulanan ısıl işlemler, İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
11 Alev ve endüksiyon yöntemleriyle yüzey sertleştirme, nitrürleme İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12 Tasarımın ısıl işlemlerde önemi ve artık gerilmeler İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13 Vaka çalışmaları; sertleştirme işlemlerinde olabilecek problemler ve giderilmesi. Jominy Deneyi İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
14 Metalografi İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15 Kompozit malzemeler ve üretim yöntemleri İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS