Genel Bilgi
Kod | MMS415 |
Ad | Hidrolik-Pnömatik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ENGİN PINAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ENGİN PINAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı pnömatikteki temel prensibleri öğreterek, endüstriyel otomasyon ve mekatronik uygulamalar için pnömatik sistemler tasarlayabilme ve pnömatik sistemleri çözüm olarak kullanmayı tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Giriş Pnömatikte fiziksel prensipler Yön kontrol valfleri Doğrusal hareket elemanları (silindirler) Pnömatik akış kontrol valfleri Hava motorları Pnömatik sensörler Devre gösterimi ve analizi Pnömatik sıralama devresi tasarımı Sıralı pnömatik kontrol için Cascade devre şeması tasarımı Pnömatik Kombinasyon devre şeması tasarımı Pnömatik sistemlerin tasarımı ve tasarım örnekleri
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pnömatik teknolojileri ile ilgili temel prensipleri tanımlar |
ÖÇ02 | Endüstriyel uygulama şartlarına bağlı olarak pnömatik veya hidrolik teknolojiyi belirler ve uygun olanı önerir. |
ÖÇ03 | Pnömatik yön kontrol valfler tip ve çeşitlerini bilir ve uygun valf seçimi yapar. |
ÖÇ04 | Dış kuvvet gereksinimine bağlı olarak doğrusal (silindirleri) ve dönel hareket elemanlarını (Kompresör, pompa, hidrolik ve pnömatik motor) boyutlandırıp, seçer |
ÖÇ05 | Akış kontrol valfleri çeşitlerini bilir ve uygular |
ÖÇ06 | Pnömatik temaslı ve temassız sensörleri otomasyon çözümlerinde kullanabilir |
ÖÇ07 | Pnömatik devre şemalarını analiz edebilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Makine mühendisliğinin temel kavram, kuram ve prensiplerine hâkim olma | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Matematik, fen ve mühendislik temel bilgisi ile donanımlı olma | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine mühendisliği temel alanlarında deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çeşitli mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde çeşitli mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akışkan gücü sistemlerinde is, güç ve enerji | Kaynak kitap-bölüm 1 okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Hidrolik devreler | Kaynak kitap-bölüm 1 okunmalı, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sıvılarda basınç, Gas (Boyles,Charles,Gay-Lussacs) kanunları, Pnömatik güç transferinin avantajları. | Kaynak kitap-bölüm 1 okunmalı, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Simülasyona giriş | Kaynak kitap-bölüm 2, Konveyörden parça yönlendirme ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | PLC temelleri | Study reference book chapter 2, solve homework for article transfer from a conveyor. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Hidrolik devrelerde basınç kayıpları | Study reference book chapter 2, solve homework for bus-dor. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Hidrolik sistem elemanları | Kaynak kitap-bölüm 4 okunmalı, | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili konu ders notlarından ve referans kaynaklardan okunmalıdır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pnömatik devreler uygulamalrı | Kaynak kitap- bölüm 5, okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Pnömatik devrelerde basınç kayıpları | Kaynak kitap-bölüm 6 ve 7 okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Rölelerin tanımı | Dağıtılan Laboratuar föyleri (2 adet) çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Pnömatik sıralı devre tasarımı | Kaynak kitap-Bölüm 7 ve Bölüm 16 çalışılmalı. Dağıtılan ek doküman çalışılmalı. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Servo sistemlerin kontrolü | Kaynak kitap-Bölüm 8 çalışılmalı, Tasarım ev ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Endüstriyel kirleticiler | Kaynak kitap-bölüm 8 ve 9 çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kaskade Kontrolü | Kaynak kitap-bölüm 8 ve 9 çalışılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm bölümler iyi öğrenilmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm bölümler iyi öğrenilmeli | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,16 | ||
AKTS | 5 AKTS |