Genel Bilgi
Kod | YBP162 |
Ad | Kronik Hastalıklar Bilgisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire DUDU ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşlılıkta görülen kronik hastalıkları tanıma ve kronik hastalıkların yaşlılık üzerindeki etkilerini öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Yaşlılıkta görülen kardiyovasküler sistem, solunum sistemi, nefrolojik sistem, endokrinolojik ve hematolojik sistemin kronik hastalıkları. Yaşlılıkta görülen kanserler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kutsal Y G,Temel Geriatri,güneş kitabevi,2007
Notlar
Arıoğlu S, Geriatri ve gerontoloji,nobel,2006
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşlılığa bağlı kardiyovasküler sistemin kronik hastalıklarını tanımlar ve yaşlılıktaki seyrini açıklar. |
ÖÇ02 | Yaşlılığa bağlı solunum sisteminin kronik hastalıklarını tanımlar ve yaşlılıktaki seyrini açıklar. |
ÖÇ03 | Yaşlılığa bağlı nefrolojik sistemin kronik hastalıklarını tanımlar ve yaşlılıktaki seyrini açıklar. |
ÖÇ04 | Diabetes Mellitusun yaşlılıkta meydana getirdiği değişiklikleri açıklar. |
ÖÇ05 | Yaşlılıkta görülen hemotolojik hastalıkları tanımlar ve yaşlılıktaki etkilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Kanserin yaşlı bireylerdeki etkilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Giriş, amaç ve öğrenim hedefleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kardiyovasküler sistem hastalıkları; kalp yetmezliği, koroner arter hastalıkları, hipertansiyon, periferik damar hastalıkları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kardiyovasküler sistem hastalıkları; kalp yetmezliği, koroner arter hastalıkları, hipertansiyon, periferik damar hastalıkları konu devamı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kardiyovasküler sistem hastalıkları; kalp yetmezliği, koroner arter hastalıkları, hipertansiyon, periferik damar hastalıkları konu devamı 1 | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Solunum sistemi hastalıkları; KOAH, astım, venöz tromboembolizm | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Solunum sistemi hastalıkları; KOAH, astım, venöz tromboembolizm konu tekrarı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Solunum sistemi hastalıkları; KOAH, astım, venöz tromboembolizm konu devamı 1 | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
9 | Diabetes Mellitus | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Diabetes mellitus konu devamı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
11 | Nefrolojik sistem hastalıkları; akut böbrek yetmezliği, kronik böbrek yetmezliği, prostat hastalıkları, erektil disfonksiyon | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Nefrolojik sistem hastalıkları; akut böbrek yetmezliği, kronik böbrek yetmezliği, prostat hastalıkları, erektil disfonksiyon konu devamı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hematolojik hastalıklar; lösemi ve lenfomalar | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Hematolojik hastalıklar; lösemi ve lenfomalar konu devamı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Yaşlılık ve kanser | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |