YBP257 Yaşlılarda Beslenme

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YBP257
Ad Yaşlılarda Beslenme
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI


Dersin Amacı

Beslenmenin temelini oluşturan öğeleri bilmek,bazı özel durumlardaki beslenme özelliklerini,bunların yaşlı sağlığına etkilerini değerlendirmek ve bu bilgilerini uygulamaya dönüştürerek yaşlı bireylerin beslenmesinde ihtiyaç duyulan yardım gereksinimini karşılamaktır.

Dersin İçeriği

1. Beslenmeye giriş ve Besin Öğeleri 2. Kronik hastalıklarda beslenme 3. Beslenmenin yaşlılık ile ilişkileri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Baysal A, 2009, Genel Beslenme, Hatipoğlu yayınevi, Ankara. 2. Arıoğlu S, 2006,Geriatri ve Gerontoloji, MN Medikal, Nobel kitabevi, İstanbul 3. Samur G, Yıldız E, Obezite ve Kardiyovasküler Hastalıklar/Hipertansiyon, Sağlık Bakanlığı Yayını, Ankara, 2008.

Notlar

Rakıcıoğl N, Yaşlılarda Sağlıklı Beslenmede Posanın Önemi, Gebam bülten 2006.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beslenmenin sağlığın temelini oluşturduğunu bilir.
ÖÇ02 Toplumdaki beslenme sorunları ve nedenlerinin neler olduğunu açıklar.
ÖÇ03 Yeterli ve dengeli beslenme ilkelerini listeler.
ÖÇ04 Besin öğeleri ve işlevlerinin neler olduğunu açıklar.
ÖÇ05 Besin gruplarının neler olduğunu ve beslenme piramidinin verdiği mesajları ifade eder.
ÖÇ06 Yaşlılar bireylerde beslenme özelliklerini açıklar.
ÖÇ07 Yaşlılı bireylerde posalı beslenmenin önemini ayırt eder.
ÖÇ08 Malnütrisyonun tanımını yapabilmek ve yaşlılıkta önemini açıklar.
ÖÇ09 Obezite ve obezitenin neden olabileceği tehditleri açıklar.
ÖÇ10 Diyabeti, böbrek hastalığı ve kardiyovasküler hastalığı olan yaşlılarda beslenme özelliklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beslenmeye giriş, Besin Öğeleri, Karbonhidratlar Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Proteinler, yağlar ve vitaminler Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Su ve minareller Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Besin grupları ve besin piramidi Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 İçecekler, Probiyotikler ve Özellikleri Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Yeterli ve Dengeli Beslenme İlkeleri, Yaşlılarda Beslenme Özellikleri Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Enerji Gereksinimi, İdeal Boy ve Kilo Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınav Soru-cevap Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Posa ve yaşlıda posalı gıdalarla beslenme Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Malnütrisyon ve Yaşlanma Anoreksisi Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Obezite ve Yol Açtığı Hastalıklar Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Diyabette Beslenme Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Böbrek Hastalıklarında Beslenme Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Kardiyovasküler Hastalığı Olanlarda Beslenme Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Konu Tekrarı Soru-cevap Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS