Genel Bilgi
Kod | YBP259 |
Ad | Geriontolojik Sosyal Hizmetler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler 1) Yaşlılık döneminin ayırt edici özelliklerini kavrayacak 2) Yaşlıların psiko-sosyal ve ekonomik sorun ve ihtiyaçlarını saptayabilecek 3) Yaşlıların sorun ve ihtiyaçlarına yönelik var olan hizmet modellerini çeşitli boyutları ile tanımlayabilecek 4) Yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını gerçekleştirebilecek,
Dersin İçeriği
Yaşlılara yönelik verilen sosyal hizmetlerin teorik, pratik ve yasal süreçlerini içerir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Koşar, N. (1996). Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı, Şafak Matbaacilik, Ankara.<br>
Notlar
Baykara, Yüksel, Özlem Cankurtaran Öntaş, Arzu İçağasıoğlu.”Yalnız Yaşayan Yaşlılar ve Sorunları,” 1.Ulusal Aile Hizmetleri Sempozyumu:2000’li Yıllarda Aile Hizmetleri. Ed: Aktaş M. Aliye ve Diğerleri. 330-336, Ankara:9-11 Mayıs 2001.<br>
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşlı refahı alanını tanır, yaşlılara sosyal hizmet müdahalelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Gerontoloji ve gerontolojik sosyal hizmeti tanımlayabilir. |
ÖÇ03 | Yaşlılık refahı alanındaki yasal ve örgütsel düzenlemeleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini bilir |
ÖÇ05 | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Refah Kavramı ve Tarihçesi | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Sosyal Hizmetlerin Tanımı ve Kapsamı | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Sosyal Hizmetin Amaçları ve İşlevleri | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçeve. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Yaşlılık, Yaşlılık Dönemi Psiko-Sosyal Gelişimsel Özellikleri. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Yaşlılıkta Psiko Sosyal ve Ekonomik Gereksinimler ve Sorunlar. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Yaşlılarda Mental Bozukluklar (Depresif, Bilişsel Bozukluklar, Fobiler). | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yaşlı İstismarı ve İhmali. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Yaşlı ve Ailesi ile Çalışma. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Evde Bakım Hizmetleri ve Sosyal Hizmet Uygulamaları. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Korunmaya Muhtaç Yaşlılar ve Sosyal Hizmet/ Huzurevlerinde Sosyal Hizmet Uygulamaları: Sorunlar ve Yeni Yönelimler. | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Avrupa Ülkelerinde Yaşlılara Yönelik Hizmetler ve Sosyal Hizmet, Ülkemizde Yaşlı Refahı Alanı ve Yaşlılara Yönelik Politikalar | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Yaşlılara yönelik sosyal hizmetler özelinde bakım ve bakım yönetimi | İlgili kaynaklardan konununaraştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
15 | Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Projeler | İlgili kaynaklardan konununaraştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |