SHS213 Sağlık Sosyolojisi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SHS213
Ad Sağlık Sosyolojisi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN
Dersin Öğretim Elemanı Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Toplumsal yapıyı ve sağlık sosyolojisini öğrenerek yaşlı bakım alanıyla ilişkisini kurup daha iyi bir bakım süreci ve proğramı oluşturup yürütebilmeye katkı sağlamak.

Dersin İçeriği

Sosyoloji, sağlık sosyolojisi, sağlık kurumları, hasta, hekim ve sağlık kurumları kavramları. Ayrıca bunların hem birbiriyle hemde toplumla olan ilişkileri

Dersin Ön Koşulu

Koşul yok

Kaynaklar

Sağlık Sosyolojisi. Sağlık Yönetimi Lisans Tamamlama. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim

Notlar

Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyoloji ve Sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramlarını açıklar
ÖÇ02 Sağlık sosyolojisinin tarihsel gelişimini ve sağlığın sosyal belirleyicilerini açıklar.
ÖÇ03 Geleneksel ve modern tıbbın özelliklerini tanımlar
ÖÇ04 Hasta-hekim-hemşire, ve diğer sağlık çalışanlarının ilişkilerini ve bunların sosyolojik rollerini açklar.
ÖÇ05 Aile ve Aile çeşitlerini tanımlayıp açıklar.
ÖÇ06 Sosyal sistemde hastalık ve sağlığın yerini açıklar
ÖÇ07 Hasta statüsü ve rolünün bireyin toplumsal yaşamında oluşturduğu değişiklikleri açıklar
ÖÇ08 Siyaset, Kültür, sağlık-hastalık ilişkisini tanımllar
ÖÇ09 Sağlık Eğitimi ve Sağlık Sisteminin Sosyal Yapı İçerisindeki Yeri


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyolojinin tanımı, özellikleri. Sosyolojinin diğer birimlerle ilişkisi İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bir bilim olarak sosyoloji nedi Sosyolojinin konusu ve alanı ve Sosyolojinin dalları nelerdir İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toplum nedir Toplumsal yapıyı oluşturan ögeler nelerdir Rol, statü, grup, kurum gibi İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Sağlık açısından hasta ve hastalık . Sosyolojik açıdan hasta ve hastalık, Hasta statüsü ve rolü İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Türkiyede sağlık Türkiyenin toplumsal yapısı, sağlık politikaları İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Hastalıkların toplumun sosyal yapısıyla ilişkisi. Kültür, sağlık-hastalık ilişkisi İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Aile ve aile kavramı, Hasta ailesi, aile hekimliği, koruyucu hekimlik, halk sağlığı kavramları İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sağlık eğitimi ve sisteminin sosyal yapı içerisindeki yeri İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Yoksulluk, işsizlik, boşanma, şiddet gibi sosyal olguların sağlık-hastalık ilişkisi Yaş ve cinsiyetin etkisi İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Hastane ve sağlık kuruluşlarının örgütsel yönetsel yapısı. Doktor, hemşire, diyetisyen vb. sağlık personelleri İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Sosyal etyoloji. Hastalığın sosyal ekolojisi. Klinik sosyoloji. Sosyal Epidemiyoloji. Medikal demografi İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Sağlık Bakım Sistemi Ulusal ve Uluslararası Sağlık Kuruluşları İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sosyal statüler ve sosyal roller. Kavram tanımı. Statülerin fonksiyonları ve kazanılması İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Engelli ve Sakat Bireylerin Sağlığı ve İzlenimleri. Günümüzde etkin olan başlıca kronik hastalıkların sosyal boyutları. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.11.2022 07:26