YBP286 Geriatrik Psikiyatri

5 AKTS - 2-4 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YBP286
Ad Geriatrik Psikiyatri
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-4 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN


Dersin Amacı

Bu ders, insan davranışlarını ve davranış bozukluluklarını, ruh sağlığı ve yaşlılıkta sık görülen ve diğer ruhsal bozuklukları ele alır. Yaşlı bireylerin ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgileri ve ruh sağlığını etkileyen değişkenleri dikkate alarak fiziksel, sosyal ve ruhsal sorunları önleyici, iyileştirici, rehabilite edici yaklaşımları uygulama becerisi kazanmayı ve bireyin baş etme güçlerini geliştirmeyi öğretir.

Dersin İçeriği

Dersin Sunumu, Ruh Sağlığı, Ruhsal Bozukluk, Biyopsikososyal Boyutlarıyla Insan ve Insan Davranışlarının Psikodinamik Temelleri (Hatırlatma), Benliğin Savunma Düzenekleri, Ruhsal Gelişim Dönemleri, Olgunlaşma Dönemi ve Yaşlılık Sürecindeki Psikolojik Değişiklikler, Ruhsal Hastalıklarda Görülen Genel Belirtiler, Yardım Edici İletişim, Duygulanım Bozukluğu Olan Yaşlı Bireyler ve Yaklaşım, Nevrotik Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar I - II, Madde Bağımlılığı ve Kötüye Kullanım, Kronik Alkolizm ve Yaklaşım, Psikiyatride Etik ve Yasal Sorunlar

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

www. gebam.hacettepe.edu.tr <br>

Notlar

Kutsal YG. Temel Geriatri. Ankara: Güneş Kitabevleri, 2007 <br>3. Arıoğlu S. Geriatri ve Gerontoloji. Ankara: MN Medikal&Nobel Tıp Kitap Sarayı, 2006.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ruh sağlığı ve ruh sağlığı sorunlarını açıklar
ÖÇ02 Benliğin savunma mekanizmalarını açıklar
ÖÇ03 Olgunlaşma dönemi ve yaşlılık sürecindeki psikolojik değişiklikleri açıklar
ÖÇ04 Mental hastalıklarda görülen genel belirtileri açıklar
ÖÇ05 Yardım edici iletişim kurma becerisi gösterir
ÖÇ06 Yaşlılarda görülen duygudurum bozukluklarını açıklar
ÖÇ07 Nevrotik stresle ilgili somatoform bozuklukları açıklar
ÖÇ08 Psikotik bozuklukların belirtilerini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin Sunumu, Ruh Sağlığı, Ruhsal Bozukluk Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Biyopsikososyal Boyutlarıyla Insan ve Insan Davranışlarının Psikodinamik Temelleri Benliğin Savunma Düzenekleri Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Olgunlaşma Dönemi ve Yaşlılık Sürecindeki Psikolojik Değişiklikler Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Ruhsal Hastalıklarda Görülen Genel Belirtiler I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Ruhsal Hastalıklarda Görülen Genel Belirtiler II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Yardım Edici İletişim I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Yardım Edici İletişim II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Kaynak ders notları ve ders sunuları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Duygulanım Bozukluğu Olan Yaşlı Bireyler ve Yaklaşım Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Nevrotik Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar I Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Nevrotik Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar II Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Madde Bağımlılığı ve Kötüye Kullanım, Kronik Alkolizm ve Yaklaşım Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Psikotik Bozukluklar Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Psikiyatride Etik ve Yasal Sorunlar Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
15 Değerlendirme Kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak ders notları ve ders sunuları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak ders notları ve ders sunuları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 122
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,88
AKTS 5 AKTS