Genel Bilgi
Kod | YBP276 |
Ad | Sosyal Rehabilitasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Hemşire DUDU ALPTEKİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlıklı yada hasta yaşlı bakımında çeşitli sosyal rehabilitasyon teknik ve ugulama becerilerinin kazandırılması
Dersin İçeriği
Sosyal Rehabilitasyon tanımı ve kapsamı Yaşlılarda sosyal rehabilitasyon Yaşlının sosyal yaşamını sürdürmede özgüvenini korumasını sağlama Yaşlıya günlük yaşam becerileri kazandırma Ev idaresi Özel ev egzersiz programları Hobi ve boş zamanlarını değerlendirme aktiviteleri Yaşlıların karşılaştıkları toplumsal sorunlar Yaşlıların karşılaştıkları ruhsal sorunlar. Yaşlıların gereksinimleri ve beklentileri Yaşlıların fiziksel ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik uygulamalar Yaşlılara yönelik hizmet modelleri Yaşlılarda sosyal hizmetler Yaşlılarda sosyal hizmetler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sevil t. Hüseyin ´Yaşlılığın Sosyal Anatomisi´ SABEV Yayınları NO:8 Mart 2005 Ankara<br>www.kaganyucel.com/ders-notlari
Notlar
Psikososyal Rehabilitasyon. Yaşlı Bakım Önlisans Programı. İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal Rehabilitasyon tanımını ve kapsamını yapar |
ÖÇ02 | Yaşlının sosyal yaşamını sürdürmede özgüvenini korumasını sağlar |
ÖÇ03 | Yaşlılara yönelik günlük yaşam becerilerini bilir ve uygular. |
ÖÇ04 | Yaşlılara yönelik hobi ve boş zamanlarını değerlendirme aktivitelerini uyglar. |
ÖÇ05 | Yaşlılara yönelik özel ev egzersiz programlarını öğrenir ve uygular |
ÖÇ06 | Yaşlıların karşılaştığı toplumsal ve ruhsal sorunları öğrenir. |
ÖÇ07 | Yaşlılara yönelik hizmet modellerini ve sosyal hizmetleri öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Rehabilitasyon ve Sosyal Rehabilitasyonun tanımı ve kapsamı | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yaşlılığın sosyal boyutu | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Yaşlının sosyal yaşamını sürdürmede özgüvenini korumasını sağlama | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaşlıya günlük yaşam becerileri kazandırma | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Yaşlı evi nasıl olmalı ve bir yaşlı evinin idaresi nasıl yapılır | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Yaşlıla yönelik özel ev egzersiz programları | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yaşlılara yönelik hobi ve boş zamanlarını değerlendirme faaliyetleri | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaşlı için güvenli çevre hazırlama | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bir grup yaşlının hayatını anlatan Buna-Vista social club filmini izlemek | Film izleme ortamı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Filmin sosyal rehabilitasyon ilkeleri kapsanımda değerlendirme ve tartışmasını yapmak | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Avrupada yaşlıların durumunu ortaya koyan Arrugas adlı animasyon filmini izlemek. | Film izleme ortamı hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Arrugas filminin sosyal rehabilitasyon ilkeleri çerçevesinde genel değerlendirmesini yapmak | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dünyadan yaşlılara yönelik sosyal rehabilitasyon proje örnekleri ve tartışmaları | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkiye'de yaşlılara yönelik sosyal rehabilitasyon proje örnekleri ve tartışmaları | İlgili kaynaklardan konunun araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |