Genel Bilgi
Kod | SHS238 |
Ad | Hastane Enfeksiyonları ve Korunma |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi PINAR ETİZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Hastanede sık karşılaşılan enfeksiyonları tanıtmak, hastane enfeksiyonlarının önlenmesine yönelik kavramlar, kişiyi ve çevreyi enfeksiyonlardan koruma konusunda bilgi ve beceri kazandırmak.
Dersin İçeriği
Nazokomiyal enfeksiyonların epidemiyolojisi (tanımı, nazokomiyal enfeksiyonlar; üriner, cerrahi yara, nazokomiyal pnömoni, nazokomiyal bakteremi), enfeksiyon kontrol programları (ulusal veya bölgesel, hastane), enfeksiyon kontrol sorumluluğu, nazokomiyal enfeksiyon sürveyansı, nazokomiyal enfeksiyonların önlenmesi, nazokomiyal solonum sistemi enfeksiyonları (yoğun bakım ünitelerinde ventilatörle ilişkili pnömoni, cerrahi servisler), damar içi kateterlerle ilişkili enfeksiyonlar, hasta bakımında enfeksiyon kontrol önlemleri (standart önlemler, bulaş şekline özgü önlemler), Çevre, antimikrobiyal kullanımı ve antimikrobiyal direnci kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
İnfeksiyon Hastalıklarında Klinik Problemler El Kitabı. Nelson M. Gantz, Richard B. Brown, Steven L. Berk, James W. Myers. 2012: Güneş Tıp Kitabevleri
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nazokomiyal enfeksiyonların önlenmesine yönelik profesyonel sorumluluğunu gösterir. |
ÖÇ02 | Hastane infeksiyonlarının yönetim ve sürveyansında sağlık profesyonellerinin rolünü tartışır. |
ÖÇ03 | Enfeksiyon kontrol programlarını takip eder |
ÖÇ04 | Nazokomiyal enfeksiyonlara ilişkin temel teorileri tanımlar. |
ÖÇ05 | Nazokomiyal enfeksiyon epidemiyolojisini ana hatlarıyla bilir. |
ÖÇ06 | Ulusal ve Uluslararası Enfeksiyon kontrol programları hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Nazokomiyal enfeksiyonların epidemiyolojisi-I (tanımı, nazokomiyal enfeksiyonlar; üriner, cerrahi yara, nazokomiyal pnömoni, nazokomiyal bakteremi) | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Nazokomiyal enfeksiyonların epidemiyolojisi-II (tanımı, nazokomiyal enfeksiyonlar; üriner, cerrahi yara, nazokomiyal pnömoni, nazokomiyal bakteremi) | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hastane enfeksiyon kontrol komitesi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Enfeksiyon kontrol programları (Ulusal veya bölgesel, hastane) | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Enfeksiyon kontrol sorumluluğu | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Nazokomiyal enfeksiyon sürveyansı | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nazokomiyal enfeksiyonların önlenmesi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaygın endemik nazokomiyal enfeksiyonların önlenmesi | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Nazokomiyal solunum sistemi enfeksiyonları | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hasta bakımında enfeksiyon kontrol önlemleri-I (standart önlemler, bulaş şekline özgü önlemler) | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hasta bakımında enfeksiyon kontrol önlemleri-II (standart önlemler, bulaş şekline özgü önlemler) | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İzolasyon Yöntemleri | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kişisel korunma yöntemleri | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çevre, Antimikrobiyal kullanımı ve antimikrobiyal direnci | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynaklardan ve ders notlarından konuya hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |