TRKZ101 Edebiyat Bilgi ve Kuramları 1

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ101
Ad Edebiyat Bilgi ve Kuramları 1
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ


Dersin Amacı

Edebiyat kuramlarını öğrencilere öğretmek.

Dersin İçeriği

Edebiyata ait kavramlar, bunların birbirleriyle ilişkileri, nazım ve nesir türlerini belirleyen öğelerin yöntem açısından karşılaştırılması, edebiyata konu olan olaylar ve sonuçları, edebi düşünce hareketleri; sistematik edebiyat teknikleri ve edebiyat kuramları.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

İsmail Çetişli, Edebî Akımlar, Akçağ Yayınevi

Notlar

Fatma Erkman-Akerson. Edebiyat ve Kuramları. İstanbul: 2010. Berna Moran. Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları. Terry Eagleton. Edebiyat Kuramı. Ali İhsan Kolcu. Edebiyat Kuramları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okuduğu bir metni eleştirel okur.
ÖÇ02 Yazarın hangi kurama bağlı olarak yazdığını açıklayabilir.
ÖÇ03 Metinlerin yazılış amacı, süreci ve biçimleri arasındaki ilişkiyi kurabilir.
ÖÇ04 Edebi kuramlar ile edebi akımlar arasında ilişkiyi kurabilir.
ÖÇ05 Edebi kuramların ortaya çıkışındaki siyasi ve ekonomik etkileri izah edebilir.
ÖÇ06 Temel kuramları ana özellikleri ile anlatabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Edebiyat nedir Konusu, metodu, tarihi, sosyolojisi. Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Edebiyat kuramlarına giriş İ Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Edebiyat kuramlarına giriş II Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yansıtma Kuramı I (Aristoteles-Poetika) Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Yansıtma Kuramı II (Sophokles-Oidipus) Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Dış Dünyaya ve Topluma Dönük Eleştiri I Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7 Dış Dünyaya ve Topluma Dönük Eleştiri II Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Gerekli okumaları yapar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Anlatımcılık I Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Anlatımcılık II Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 Sanatçıya Dönük Eleştiri: Psikoloji ve Kişilik, Psikanaliz Gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Yeni Eleştiri, Rus Biçimciliği gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Yapısalcılık ve Ötesi I gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Yapısalcılık ve Ötesi II gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yapısalcılık ve Ötesi III gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları gerekli okumaları yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS