TRKZ209 Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ209
Ad Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA


Dersin Amacı

Türkçe öğretimini kolay ve etkili bir şekilde gerçekleştirmeye yönelik öğrenme ve öğretim yaklaşımlarını kavrama.

Dersin İçeriği

Türkçe öğrenmenin ve öğretmenin anlamı; Türkçe öğretmenin amacı ve temel ilkeleri; Türkçe öğretiminin tarihçesi; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının Türkçe öğretimine yansımaları; Türkçe öğretiminde temel beceriler; sınıf içi uygulama örnekleri; Türkçe öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir Türkçe öğretiminin bileşenleri; Türkçe öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2021). Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları Ders Notları. Adana.

Notlar

ÖNCÜL, Remzi (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. (C. 1). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkçe öğretiminin önemini değerlendirir.
ÖÇ02 Türkçe öğretiminin amacını ve temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ03 Türkçe öğretiminin tarihsel sürecini değerlendirir.
ÖÇ04 Farklı öğrenme ve öğretme yaklaşımlarının Türkçe öğretimine yansımasını değerlendirir.
ÖÇ05 Türkçe öğretiminin güncel sorunlarını değerlendirir, bunlara yönelik çözüm önerileri geliştirir.
ÖÇ06 Farklı öğrenme ve öğretme yaklaşımlarına uygun eğitim ortamları tasarlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 5
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 5
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel dil becerilerinin öğretimine giriş Ders notu (1. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yazma öğretiminde kullanılan yöntemler Ders notu (2. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Konuşma öğretiminde kullanılan yöntemler Ders notu (3. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Okuma öğretiminde kullanılan yöntemler Ders notu (4. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Dinleme öğretiminde kullanılan yöntemler Ders notu (5. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkçe Dersi Programındaki (2018) kazanımların incelenmesi I Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Türkçe Dersi Programındaki (2018) kazanımların incelenmesi II Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkçe Dersi Programındaki (2018) etkinliklerin incelenmesi I Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Türkçe Dersi Programındaki (2017) etkinliklerin incelenmesi II Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkçe öğretiminde kullanılacak metinlerin seçimi, metnin özellikleri Türkçe dersi kitapları incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türkçe öğretiminde kullanılacak metinle ilgili soruların hazırlanması ve değerlendirilmesi Türkçe dersi kitapları incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkçe öğretiminde kullanılacak metinlerin çeşitli yönlerden incelenmesi Türkçe dersi kitapları incelenecek. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme araç, tür ve yöntemleri I Ders notu (6. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme araç, tür ve yöntemleri II Ders notu (7. Bölüm) okunacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS