Genel Bilgi
Kod | TRKZ209 |
Ad | Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türkçe öğretimini kolay ve etkili bir şekilde gerçekleştirmeye yönelik öğrenme ve öğretim yaklaşımlarını kavrama.
Dersin İçeriği
Türkçe öğrenmenin ve öğretmenin anlamı; Türkçe öğretmenin amacı ve temel ilkeleri; Türkçe öğretiminin tarihçesi; öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının Türkçe öğretimine yansımaları; Türkçe öğretiminde temel beceriler; sınıf içi uygulama örnekleri; Türkçe öğretiminde güncel eğilimler ve sorunlar; etkili bir Türkçe öğretiminin bileşenleri; Türkçe öğretimine sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bakış.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2021). Türkçe Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları Ders Notları. Adana.
Notlar
ÖNCÜL, Remzi (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. (C. 1). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkçe öğretiminin önemini değerlendirir. |
ÖÇ02 | Türkçe öğretiminin amacını ve temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ03 | Türkçe öğretiminin tarihsel sürecini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Farklı öğrenme ve öğretme yaklaşımlarının Türkçe öğretimine yansımasını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Türkçe öğretiminin güncel sorunlarını değerlendirir, bunlara yönelik çözüm önerileri geliştirir. |
ÖÇ06 | Farklı öğrenme ve öğretme yaklaşımlarına uygun eğitim ortamları tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 5 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel dil becerilerinin öğretimine giriş | Ders notu (1. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yazma öğretiminde kullanılan yöntemler | Ders notu (2. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Konuşma öğretiminde kullanılan yöntemler | Ders notu (3. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Okuma öğretiminde kullanılan yöntemler | Ders notu (4. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Dinleme öğretiminde kullanılan yöntemler | Ders notu (5. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkçe Dersi Programındaki (2018) kazanımların incelenmesi I | Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkçe Dersi Programındaki (2018) kazanımların incelenmesi II | Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkçe Dersi Programındaki (2018) etkinliklerin incelenmesi I | Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Türkçe Dersi Programındaki (2017) etkinliklerin incelenmesi II | Türkçe Dersi Programı (2018) incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türkçe öğretiminde kullanılacak metinlerin seçimi, metnin özellikleri | Türkçe dersi kitapları incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Türkçe öğretiminde kullanılacak metinle ilgili soruların hazırlanması ve değerlendirilmesi | Türkçe dersi kitapları incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkçe öğretiminde kullanılacak metinlerin çeşitli yönlerden incelenmesi | Türkçe dersi kitapları incelenecek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme araç, tür ve yöntemleri I | Ders notu (6. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Türkçe öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme araç, tür ve yöntemleri II | Ders notu (7. Bölüm) okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |