EFMZ208 Türk Eğitim Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ208
Ad Türk Eğitim Tarihi
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA


Dersin Amacı

Türk eğitim tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini irdeleme, Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren okul öncesi eğitim, ilköğretim, orta öğretim, yüksek öğretim ve öğretmen eğitimi alanındaki yasal, yapısal ve eğitsel düzenlemeleri inceleyebilme.

Dersin İçeriği

Türk eğitim tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayabilecektir. Türk eğitim tarihindeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilecektir. Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeleri tartışabilecektir. Eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirme uygulamalarını açıklayabilecektir. Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz edebilecektir

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Gündüz, M. (2020). Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: İdeal Yayınları.

Notlar

Yahya AKYÜZ, Türk Eğiitm Tarihi Osman ERGİN, Türk Maarif Tarihi Erol GÜNGÖR, Tarihte Türkler Mehmet Niyazi ÖZDEMİR, Türk Tarih Felsefesi Mehmet Niyazi ÖZDEMİR, Türk Devlet Felsefesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler Türk eğitim sisteminin tarihi sürecinde kaydedilen değişmeleri ve gelişmeleri idrak eder.
ÖÇ02 Öğrenciler Türk eğitim tarihindeki önemli eğitimcileri ve bu kişilerin eğitim sistemine katkılarını açıklar.
ÖÇ03 Öğrenciler Osmanlı eğitim sisteminin genel özelliklerini kavrar.
ÖÇ04 Öğrenciler İslamiyet öncesi Türk eğitim sistemini İslamiyet sonrasındaki sistemle karşılaştırır.
ÖÇ05 Öğrenciler eğitim ve öğretimin anlamını, dersin kapsam ve içeriğini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 1
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 1
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bir Sosyal Bilim Olarak Tarih ve Eğitim Bilimi Tarih derslerinden hatırlananlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türk Eğitim Tarihinin Amacı, Dönemleri, Konuları Ders içeriğinin tanıtımı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Türk Eğitim Tarihinin Eğitim Olgusu Açısından Önemi İlgili ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
4 Türk Eğitim Tarihinin Amacı, Dönemleri, Konuları Yapılan hazırlık çalışmaların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Orta Asya Türk Devletlerinden, Hunlarda, Göktürklerde ve Uygurlarda Eğitim uygulamaları Hazırlanan çalışmaların sunumu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İç Asya Türk Devletlerinden Karahanlılar, Selçuklular ve Anadolu Selçuklularında Eğitim uygulamaları Karahanlılar Selçuklular ve Anadolu Selçukluları döneminde yetişen eğitim ve bilim adamları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Osmanlılarda Eğitim uygulamaları I Ders kitabındaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Osmanlılarda Eğitim uygulamaları II İlgili ders notları ve eğitimde yenileşme çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Cumhuriyetin Kuruluş Yıllarında Eğitim ve Eğitimin Temel Özellikleri İlgili ders notları ve sayısal veriler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları, Eğitim alanında yapılan İnkılaplar ve uygulamaları Eğitim reformları ve uygulamaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Cumhuriyet Döneminde Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler Eğitimin yasal dayanakları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Sisteminin Dayandığı Temel İlkeler Milli Eğitim Temel Kanunu ve kapsamı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler I İlgili Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler II İlgili Ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS