TRKS204 Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS204
Ad Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK


Dersin Amacı

Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı ve öğretim materyali gibi temel kavramları tanımlama, öğretim araçları ve materyallerinin tarihsel gelişimini kavrama, farklı öğrenme kuramlarının öğretmen-öğrenci rollerine ve sınıf içi iletişime yansımasını fark etme, öğretim ortamlarında kullanılan materyal türlerini ve özelliklerini, materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütleri ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararlarını kavrama, öğretim materyali tasarlama ve hazırlama ilkelerini açıklama, Türkçe öğretiminde seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma.

Dersin İçeriği

Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı ve öğretim materyali gibi temel kavramlar, öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimi, farklı öğrenme kuramlarının öğrenci-öğretmen rollerine ve sınıf içi iletişime yansıması, öğretim ortamında kullanılan öğretim materyalleri ve özellikleri, öğretim materyalini tasarlama ve hazırlama ilkeleri, Türkçe derslerinde kullanılabilecek öğretim materyallerini inceleme, seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Nuhoğlu, M., Özsoy, T. Ve Aydın, A. (2008). Türkçe Öğretiminde Materyal Tasarımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Selvi, K. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık. Yanpar Yelken, T. (2015). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.

Notlar

Karakoç Öztürk, B. (2016). Materyal Geliştirme Ders Notları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eğitim, öğretim, öğrenme, eğitim ve öğretim programı, öğretim aracı, öğretim materyali gibi temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimini kavrar.
ÖÇ03 Farklı öğrenme kuramlarının öğrenci-öğretmen rollerine ve sınıf içi iletişime yansımasını açıklar.
ÖÇ04 Öğretim ortamlarında kullanılan materyal türlerini ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ05 Materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütleri ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararlarını kavrar.
ÖÇ06 Öğretim materyali hazırlama ve tasarlama ilkelerini kavrar.
ÖÇ07 Öğretim materyallerinin değerlendirilmesini kavrar.
ÖÇ08 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun öğretim materyali tasarlar ve sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 2
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eğitim, öğretim, öğretim programı, öğretim aracı, öğretim materyali, öğretim tasarımı, eğitim ve öğretim teknolojisi gibi temel kavramların açıklanması Ders ile ilgili kaynakların tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Öğretim araç ve materyallerinin tarihsel gelişimi, farklı öğrenme kuramlarının rollere ve sınıf içi iletişime yansıması Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Öğretim ortamlarında kullanılan materyal türleri ve özellikleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Materyal seçiminde dikkat edilecek ölçütler ve Türkçe öğretiminde materyal kullanmanın yararları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Öğretim materyali tasarlama ve hazırlama ilkeleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Öğretim sürecinde e-materyal kullanımı Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Türkçe derslerinde kullanılabilecek örnek öğretim materyallerinin incelenmesi ve değerlendirme ölçütlerinin tanıtılması Örnek öğretim materyallerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Sınav Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
10 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma II Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
11 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma III Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
12 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma IV Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
13 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma V Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
14 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma VII Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
15 Seçilen konuya ve kazanımlara uygun materyal tasarlama ve sunma VIII Materyallerini tasarlanması ve sunum hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS