TRKS302 İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS302
Ad İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA


Dersin Amacı

Yurt dışında yaşamış ya da yaşayan Türk çocuklarına ana dil eğitimlerine destek olan, iki dillilik kavramını ve bu kavramın gereklerini bilip buna uygun Türkçe öğretimi gerçekleştirebilmek.

Dersin İçeriği

Yurt dışına Türk göçü, göçün etkileri, sonuçları; yurt dışındaki Türk çocukların eğitim durumları; Yurt dışında ana dili eğitiminin yasal dayanakları ve yurt dışında Türkçe ve Türk kültürü dersleri; iki dillilik, çok dillilik ve türleri; iki dillilere Türkçe öğretiminde kuram, yöntem ve teknikler; Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretim programları; Türkçe ve Türk kültürü dersi için etkinlik ve materyal tasarımı

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2021). İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi Ders Notları. Adana.

Notlar

KARA, Ömer Tuğrul ve Ömer ŞIHANLIOĞLU (2021). İki Dillilik, Çok Dillilik ve Türleri (Edit: Muhammed Tunagür ve Ahmet Karabulut). İki Dilli Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi, Ankara: Akademisyen Yayınları, 31-54


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İki dillilik ve çok kültürlülük kavramlarını tanımlar.
ÖÇ02 İki dillilerin kültür problemleri hakkında bilgi sahibi olur ve onlara çözümler üretir.
ÖÇ03 İki dillilerin dil problemleri hakkında bilgi sahibi olur ve onlara çözümler üretir.
ÖÇ04 Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkiye Türkçesi öğretiminde kullanılan metotları bilir.
ÖÇ05 Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkiye Türkçesinin öğretim yöntem ve tekniklerinin nasıl uygulanacağını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 1
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yurt Dışına Türk Göçü, Göçün Etkileri, Sonuçları Ders notu (1. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yurt dışındaki Türk Çocukların Eğitim Durumları Ders notu (2. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yurt Dışında Ana Dili Eğitiminin Yasal Dayanakları, Yurt Dışında Türkçe ve Türk Kültürü Dersleri Ders notu (3. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İki Dillik Kavramı ve Tanımı Ders notu (4. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İki Dilliliğin Türleri Ders notu (4. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Çok Dillilik ve Türleri Ders notu (5. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İki Dilli Ortamda Uygulanan Yabancı Dil Dersi Modelleri Ders kitabı incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 İki Dillilere Türkçe Öğretiminde İlke- Yöntem - Teknikler I Ders kitabı incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İki Dillilere Türkçe Öğretiminde İlke- Yöntem - Teknikler II Ders kitabı incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 İki Dilli Türk Çocuklarının Konuştuğu Diller Arasında Derece- İşlev-Seçme-Karışma ve Ögeler Ders kitabı incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 İki Dilli Türk Çocuklarının Problemleri ve Problemlere Yönelik Çözüm Önerileri Ders kitabı incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programları Ders kitabı incelenecek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türkçe ve Türk Kültürü Dersi İçin Etkinlik ve Materyal Tasarımı I Ders notu (6. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Türkçe ve Türk Kültürü Dersi İçin Etkinlik ve Materyal Tasarımı II Ders notu (6. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS