TRKS304 Kültür ve Dil

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS304
Ad Kültür ve Dil
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM


Dersin Amacı

Türk kültürünün evrelerini ve gelişim aşamalarını öğrenme ve kültürün dilde yansımalarını kavrayabilme,

Dersin İçeriği

Kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi, dillerin doğuşuyla ilgili teoriler, doğal diller, yapma diller, dil ile kültür ilişkisi, toplum yaşamının ve coğrafyanın dile etkisi, Türk kültür daireleri ve bunların dile etkisi, göçebe kültürün özellikleri, Göçebe Türk toplulukları ve kültürleri, Türklerde yazının gelişimi, yerleşik yaşam, tarım kültürü, Türklerin yerleşik yaşama geçişi, Uygurlar ve kültürleri (sanat, edebiyat, uygarlık), Türklerin İslamiyet'i kabulü ve yeni kültür çevresi, İslami Türk kültürü, batı kültürünün dile yansıması

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Derste tanıtılacaktır.

Notlar

Derste tanıtılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür terimini ve terimin kapsamını kavrar.
ÖÇ02 Kültür sözü için Türkçede geçmişten günümüze kullanılan kavramlardan haberdar olur.
ÖÇ03 Kültürün unsurlarını kavrar.
ÖÇ04 Kültür değişimlerini ve nedenlerini bilir.
ÖÇ05 Dil ile kültür arasındaki ilişkiyi anlar. Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürel evreleri bilir.
ÖÇ06 Kültür aktarımında dilin önemini anlar.
ÖÇ07 Dil ürünlerinden hareketle dönem metinlerindeki kültürel unsurları algılar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi Dil ile kültür arasındaki ilişki Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dil ve kültür ilişkisi, kültürün unsurları ve sürekliliği Dillerin doğuşuyla ilgili görüşler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yeryüzünde diller ve kültürler üzerine genel izlenimler Göçebe Türkler ve kültürleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Göçebe Türkler ve kültürleri: Hunlar, Köktürkler, Runik alfabe, Türklerde yazının gelişimi Orhon yazıtları hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Orhon yazıtlarından Türk kültürüne ilişkin çıkarımlar Türklerin yerleşik yaşama geçişi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yerleşik yaşam, tarım kültürü Uygur metinleri hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Uygurlar Türklerin İslamiyeti kabulü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türklerin İslamiyeti kabulü ve yeni kültür çevresi Karahanlılar, Gazneliler ve Selçuklular hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İslami Türk kültürü, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular Osmanlılar hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Osmanlılar Batı kültürünün temelleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Batı kültürü ve Türkçeye etkileri 1 Türkler ile Avrupalıların kültürel etkileşim tarihi hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Batı kültürü ve Türkçeye etkileri 2 Orta Asya'da yaşayan Türk toplulukları hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Orta Asya'da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri Avrupa'da yaşayan Türkler hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Avrupa'da yaşayan Türkler ve kültürleri Gerekli değil Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS