Genel Bilgi
Kod | TRKS304 |
Ad | Kültür ve Dil |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK YILDIRIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FARUK YILDIRIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk kültürünün evrelerini ve gelişim aşamalarını öğrenme ve kültürün dilde yansımalarını kavrayabilme,
Dersin İçeriği
Kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi, dillerin doğuşuyla ilgili teoriler, doğal diller, yapma diller, dil ile kültür ilişkisi, toplum yaşamının ve coğrafyanın dile etkisi, Türk kültür daireleri ve bunların dile etkisi, göçebe kültürün özellikleri, Göçebe Türk toplulukları ve kültürleri, Türklerde yazının gelişimi, yerleşik yaşam, tarım kültürü, Türklerin yerleşik yaşama geçişi, Uygurlar ve kültürleri (sanat, edebiyat, uygarlık), Türklerin İslamiyet'i kabulü ve yeni kültür çevresi, İslami Türk kültürü, batı kültürünün dile yansıması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Derste tanıtılacaktır.
Notlar
Derste tanıtılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür terimini ve terimin kapsamını kavrar. |
ÖÇ02 | Kültür sözü için Türkçede geçmişten günümüze kullanılan kavramlardan haberdar olur. |
ÖÇ03 | Kültürün unsurlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Kültür değişimlerini ve nedenlerini bilir. |
ÖÇ05 | Dil ile kültür arasındaki ilişkiyi anlar. Türkçenin tarihi boyunca geçirdiği kültürel evreleri bilir. |
ÖÇ06 | Kültür aktarımında dilin önemini anlar. |
ÖÇ07 | Dil ürünlerinden hareketle dönem metinlerindeki kültürel unsurları algılar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kültürün tanımı, kapsamı, önemi, dil ile ilişkisi | Dil ile kültür arasındaki ilişki | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dil ve kültür ilişkisi, kültürün unsurları ve sürekliliği | Dillerin doğuşuyla ilgili görüşler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yeryüzünde diller ve kültürler üzerine genel izlenimler | Göçebe Türkler ve kültürleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Göçebe Türkler ve kültürleri: Hunlar, Köktürkler, Runik alfabe, Türklerde yazının gelişimi | Orhon yazıtları hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Orhon yazıtlarından Türk kültürüne ilişkin çıkarımlar | Türklerin yerleşik yaşama geçişi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Yerleşik yaşam, tarım kültürü | Uygur metinleri hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Uygurlar | Türklerin İslamiyeti kabulü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türklerin İslamiyeti kabulü ve yeni kültür çevresi | Karahanlılar, Gazneliler ve Selçuklular hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İslami Türk kültürü, Karahanlılar, Gazneliler, Selçuklular | Osmanlılar hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Osmanlılar | Batı kültürünün temelleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Batı kültürü ve Türkçeye etkileri 1 | Türkler ile Avrupalıların kültürel etkileşim tarihi hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Batı kültürü ve Türkçeye etkileri 2 | Orta Asya'da yaşayan Türk toplulukları hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Orta Asya'da yaşayan Türk toplulukları ve kültürleri | Avrupa'da yaşayan Türkler hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Avrupa'da yaşayan Türkler ve kültürleri | Gerekli değil | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |