Genel Bilgi
Kod | TRKZ401 |
Ad | Tiyatro ve Drama Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders eğitimde drama yönteminin kullanılmasına yönelik bir içeriğe sahiptir. Derste yaratıcı drama çalışmalarından Türkçe eğitiminde nasıl yararlanılacağı konusunda öğrencileri bilinçlendirmek hedeflenmektedir. Bu amaçla tiyatro kavramının gelişimi ve tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar üzerinde durulduktan sonra derste doğaçlama ve canlandırma teknikleri irdelenecektir.
Dersin İçeriği
Geleneksel tiyatro kavramının tarihi gelişimi. Tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar. Drama teknikleri. Tiyatro diline yönelik tespit ve incelemeler. Drama çalışmaları. Bu çalışmalardan Türkçe eğitiminde yararlanılmasının metot ve yolları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kara, Ö. T. (2021). Tiyatro ve Drama Uygulamaları. Adana.
Notlar
Aktaş, E. ve Oğuz Namdar, A. (2022). Türkçe Eğitiminde Drama ve Tiyatro Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tiyatro ve drama uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ02 | Tiyatro ve drama ile ilişkili temel kavramları öğrenme. |
ÖÇ03 | Türkçe eğitiminde drama yöntemini kullanabilmek. |
ÖÇ04 | Dersin gerektirdiği terminolojiyi sözlü ve yazılı olarak kullanabilmek, |
ÖÇ05 | Kendine güven duyma becerisini geliştirmek ve eleştirel düşünme yeteneği kazanmak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ19 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ21 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ22 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | 5 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tiyatro ve drama uygulamaları ilişkin ön bilgilerin yoklanması | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Tiyatro ve dramanın gelişim süreci üzerinde durulması | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Drama alanına ilişkin temel kavramlar | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Dramanın bileşenleri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dramanın aşamaları | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Drama teknikleri (temel teknikler) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | İlgili kaynak | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Drama teknikleri (yardımcı teknikler) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
10 | Türkçe eğitiminde kullanılan drama teknikleri | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
11 | Türkçe eğitiminde dramanın kullanılması (temel dil becerileri) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | Türkçe eğitiminde dramanın kullanılması (üst düşünce becerileri) | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Drama uygulamaları I | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
15 | Drama uygulamaları II | İlgili kaynak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |