TRKZ401 Tiyatro ve Drama Uygulamaları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKZ401
Ad Tiyatro ve Drama Uygulamaları
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA


Dersin Amacı

Bu ders eğitimde drama yönteminin kullanılmasına yönelik bir içeriğe sahiptir. Derste yaratıcı drama çalışmalarından Türkçe eğitiminde nasıl yararlanılacağı konusunda öğrencileri bilinçlendirmek hedeflenmektedir. Bu amaçla tiyatro kavramının gelişimi ve tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar üzerinde durulduktan sonra derste doğaçlama ve canlandırma teknikleri irdelenecektir.

Dersin İçeriği

Geleneksel tiyatro kavramının tarihi gelişimi. Tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar. Drama teknikleri. Tiyatro diline yönelik tespit ve incelemeler. Drama çalışmaları. Bu çalışmalardan Türkçe eğitiminde yararlanılmasının metot ve yolları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2021). Tiyatro ve Drama Uygulamaları. Adana.

Notlar

Aktaş, E. ve Oğuz Namdar, A. (2022). Türkçe Eğitiminde Drama ve Tiyatro Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tiyatro ve drama uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ02 Tiyatro ve drama ile ilişkili temel kavramları öğrenme.
ÖÇ03 Türkçe eğitiminde drama yöntemini kullanabilmek.
ÖÇ04 Dersin gerektirdiği terminolojiyi sözlü ve yazılı olarak kullanabilmek,
ÖÇ05 Kendine güven duyma becerisini geliştirmek ve eleştirel düşünme yeteneği kazanmak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir. 4
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 5
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tiyatro ve drama uygulamaları ilişkin ön bilgilerin yoklanması İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tiyatro ve dramanın gelişim süreci üzerinde durulması İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tiyatro alanına ilişkin temel kavramlar İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Drama alanına ilişkin temel kavramlar İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Dramanın bileşenleri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Dramanın aşamaları İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Drama teknikleri (temel teknikler) İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama
8 Ara Sınav İlgili kaynak Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Drama teknikleri (yardımcı teknikler) İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
10 Türkçe eğitiminde kullanılan drama teknikleri İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
11 Türkçe eğitiminde dramanın kullanılması (temel dil becerileri) İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
12 Türkçe eğitiminde dramanın kullanılması (üst düşünce becerileri) İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
13 Drama lideri olarak Türkçe öğretmeni İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Drama uygulamaları I İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
15 Drama uygulamaları II İlgili kaynak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS