TRKS404 Dil Edinimi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TRKS404
Ad Dil Edinimi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM


Dersin Amacı

Dil edinimi ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazandırma; dil edinim ve dil öğrenimi farkını algılama, dil ediniminde karşılaşılabilen sorunlarını belirleme, dil edinim sürecine etki eden unsurları anlama ve onları olumlayabilme becerisi kazanma.

Dersin İçeriği

Dil edinimiyle ilgili temel bilgiler, dil ediniminin fiziksel ve zihinsel unsurları, dil edinimi ve dil öğrenimi arasındaki farklar, ikinci dil edinimi, dil ve beyin ilişkisi, edinim ve öğrenme farkı, edinimin süreçleri, dil edinimini etkileyen unsurlar, Chomsky ve dil edinim kuramları, edinim ve kritik dönem, dil ediniminde yabancı dil kavramı, ebeveynlerin dil edinimindeki rolü,

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Derste tanıtılır.

Notlar

Derste tanıtılır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dil edinimi kavramını açıklar.
ÖÇ02 Dil edinimi ve dil öğrenimi arasındaki farkı kavrar.
ÖÇ03 Dil edinimine farklı yaklaşımlar sergileyen kuramları kavrar.
ÖÇ04 Dil edinimindeki kritik dönemi bilir ve dönemde edinime etki eden unsurları anlar.
ÖÇ05 Dil edinimi ve yabacı dil öğrenimi ilişkisini kavrar.
ÖÇ06 Dil edinimini etkileyen fiziksel ve zihinsel özellikleri anlar.
ÖÇ07 Dil edinimi sürecinde ebeveyn rolünü kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
PÖÇ19 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
PÖÇ21 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. 3
PÖÇ22 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
PÖÇ23 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil ediniminin temel kavramları ve kavramın tarihsel süreçteki gelişimi. Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Çocukta dil edinim evreleri. Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Türkçenin anadil olarak edinimi. Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Dil edinimi ve dil öğrenimi arasındaki fark. Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Dil edinimi ve yabancı dil öğrenimi. Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Dil edinimi kuramları. Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Okuma kusurları, tanılanması ve çözümlenmesi Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkçenin yazı dili olarak edinimi. Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Dil edinimi ve beyin Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İkinci dil edinimi Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yönlendirilen ikinci dil edinimi Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dil ediniminde kültürel yapının rolü Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dil edinimi ve eğitsel yönlendirme Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Dil edinimi ve dilbilim çalışmaları Bir hafta önce belirlenmiş konunun önerilen kitaptan okunarak gelinmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS