Genel Bilgi
Kod | OMZ209 |
Ad | Termodinamik I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HASAN SERİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HASAN SERİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Klasik termodinamiğin temel prensiplerini öğretmek. Öğrencileri termodinamik ile ilgili mühendislik problemlerini belirlemeleri, formüle edebilmeleri ve çözebilmeleri için eğitmek. İçten yanmalı motorların ısıl çözümlemelerinin yapılabilmesi için termodinamiğin temel kuramlarını öğretmek. Buhar güç ve soğutma çevrimleri hakkında temel bilgiler vermek.
Dersin İçeriği
Saf maddelerin özellikleri, faz değişimi, hal denklemi. Isı, iş ve kütle ile enerji transferi kavramları. Entropi. termodinamiğin 1. ve 2. kanunları ve ısı eşanjörü, türbinler ve kompresörler gibi ortak ısıl cihazlara uygulanması. 2. yasa analizi. Kullanılabilirlik. Temel güç ve soğutma termodinamik çevrimleri. Ideal gaz karışımları. Kimyasal reaksiyonlara giriş.iyonizasyonu, pH, as,t-baz titrasyonları). Elektro-kimya. Atomik yapı. Kimyasal bağlar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Termodinamik: Mühendislik Yaklaşımıyla-Yunus A. Çengel, Michael A. Boles, Ali Pınarbaşı
Notlar
Çeşitli Internet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Termodinamik ile ilgili mühendislik problemlerini belirler. |
ÖÇ02 | Termodinamik kanunlarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Termodinamik problemlerini formülize eder. |
ÖÇ04 | Termodinamik problemlerini çözer. |
ÖÇ05 | Termodinamik sistemleri anlar. |
ÖÇ06 | Saf maddelerin özelliklerini kavrar. |
ÖÇ07 | Hal değişimlerindeki ısı ve basınç değişimlerini kavrar. |
ÖÇ08 | Termodinamik çevrimleri öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi edinebilme. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomotiv Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği ve teknolojisindeki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda hem bireysel hem de ekip halinde etkin biçimde çalışabilme. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Otomotiv Mühendisliği alanında yenilikçi fikirler üretip projelendirerek proje süreçlerini takip edebilme. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Otomotiv Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilme ve kendini sürekli yenileyebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği alanında en az bir bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilme; Otomotiv Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verebilme ve alabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, Otomotiv Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Otomotiv Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinme; Otomotiv Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanma. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinme; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Termodinamiğin temel tanımları | Ders kitabı ünitesi 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
2 | Termodinamiğin kanunları | Ders kitabı ünitesi 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Saf maddelerin özellikleri | Ders kitabı ünitesi 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
4 | Özellik diyagramları ve tabloları | Ders kitabı ünitesi 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
5 | Doymuş sıvı ve doymuş buhar fazları | Ders kitabı ünitesi 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Termodinamiğin birinci kanunu (kapalı sistemler) | Ders kitabı ünitesi 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
7 | Isı ve iş | Ders kitabı ünitesi 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Özgül ısı | Ders kitabı ünitesi 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
10 | Termodinamiğin birinci kanunu (açık sistemler) kontrol hacmi | Ders kitabı ünitesi 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
11 | Daimi olmayan akış örnekleri | Ders kitabı ünitesi 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Termodinamiğin ikinci kanunu | Ders kitabı ünitesi 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
13 | Isı motorları | Ders kitabı ünitesi 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
14 | Soğutucu ve ısı pompaları | Ders kitabı ünitesi 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
15 | Örnekler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |