Genel Bilgi
Kod | OMZ312 |
Ad | Hidrolik ve Pnömatik Sistemler |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TAYFUN ÖZGÜR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste endüstride yaygın kullanım alanlarına sahip Hidrolik ve Pnömatik sistemlerin tanınması, devre elemanlarının çalışma prensiplerini araştırma, devre kurma ve edinilmiş bilgilere dayalı olarak bir hidrolik/pnömatik sistemin tasarımını ve kurulumunu sağlamak ve hidrolik/pnömatik sistemli tezgahlarda arıza ve bakım-onarımı ile ilgili yeterliliklerinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Hidrolik Devre Elemanlarını Tanımak Hidrolik Devre Şeması Oluşturmak Hidrolik Sistemlerin Arızalarını Tespit Etmek Hidrolik Arızaları Gidermek Pnömatik Devre Elemanlarını Tanımak Pnömatik Devre Şeması Oluşturmak Elektropnömatik Sistemler Oluşturmak Elektropnömatik Sistemler Oluşturmak Pnömatik Sistemlerin Arızalarını tespit Etmek Pnömatik Arızaları Gidermek Sistemlerin peryodik kontrollerini yapmak Sistemlerin Peryodik Bakımlarını Yapmak Arıza Tespiti Yapmak Arızalı Makinenin Onarımını Yapmak
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kemal Demirel-Hidrolik ve Pnömatik
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endüstriyel alanda hidroliğin ve Pnömatiğin gerekliliğini kavrar |
ÖÇ02 | Hidrolik akışkanların tanır |
ÖÇ03 | Hidrolik ve Pnömatik devre elemanlarının tanır |
ÖÇ04 | Hidrolik ve Pnömatik devre tasarlar ve programlarda simüle eder |
ÖÇ05 | Hidrolik devre tasarımı ve sektörde bulunan endüstriyel uygulamalarını yapar |
ÖÇ06 | Pnömatik devre tasarımı ve sektörde bulunan endüstriyel uygulamalarını yapar |
ÖÇ07 | Hidrolik ve pnömatik devrelerin kontrol eder |
ÖÇ08 | Elektro-hidrolik ve elektro-pnömatik devreler kurar |
ÖÇ09 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerde arıza teşhisi yapar |
ÖÇ10 | Motorlu taşıtlarda kullanılan hidrolik ve pnömatik sistemlerin temel prensiplerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Otomotiv Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi edinebilme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomotiv Mühendisliği alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği ve teknolojisindeki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Otomotiv Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi (Otomotiv Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda hem bireysel hem de ekip halinde etkin biçimde çalışabilme. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Otomotiv Mühendisliği alanında yenilikçi fikirler üretip projelendirerek proje süreçlerini takip edebilme. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanabilme. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Otomotiv Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilme ve kendini sürekli yenileyebilme. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği alanında en az bir bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme; en az bir yabancı dil bilme; Otomotiv Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verebilme ve alabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, Otomotiv Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Otomotiv Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi edinme; Otomotiv Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanma. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Otomotiv Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi edinme; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi edinebilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hidroliğin tanımı, tarihsel gelişimi ve kullanım alanları, | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hidroliğin temel kavramları, enerji dönüşümleri, | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Hidroliğin temel prensipleri Süreklilik Kuralı ve Bernoulli Teoremi, | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Hidrolik sistem elemanları pompalar, valfler, hareketlendiriciler (silindir ve motorlar), | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hidrolik sistem akışkanları ve sızdırmazlık, | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hidrolik sistemlerin tasarımı ve sistemin programlarda simüle edilmesi | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hidrolik sistemlerin bakımı | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ders notları ve kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Pnömatik prensipleri, Basınçlı hava üretimi ve dağıtımış, | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Pnömatik valfler, | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Pnömatik hareketlendiriciler (silindir ve motorlar), | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Silindir kontrolü Yön kontrolü, sıralı kontrol, Kaskat devreler, Kademe sayacı, Hidro-pnömatik kontrol, | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Elektro-pnömatik, pnömatik lojik | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Pnömatik sistemlerin tasarımı ve sistemin programlarda simüle edilmesi | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Pnömatik devre elemanlarının periyodik bakım ve mantıki arıza bulma işlemi | ders notları ve kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları ve kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders notları ve kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |